I kølvandet på webbureauet Solid Media Groups konkurs har den tidligere konkurrent Danaweb købt resterne af selskabet - herunder overtaget kundedata som hjemmesideindhold og mails.
Siden overtagelsen 30. november har Danaweb i den seneste uge kontaktet de eksisterende kunder på både mails og via telefonen og forklaret, at kundedomænerne på Solid Media Groups servere bliver holdt i live indtil den 10. december og i visse tilfælde til den 15. december.
Inden disse datoer skal kunderne således have tegnet abonnement hos Danaweb - ellers bliver kundedata slettet.
Det kan du læse mere om her:
Massevis af danske kunder i klemme hos konkursramt hosting-firma: Vi er jaget vildt
Danawebs direktør Kenneth Stampe vil ikke stille op til et telefonisk interview omkring omstændighederne ved selskabets indkøb i Solid Media Groups konkursbo og ikke mindst Danawebs efterfølgende korrespondance med de 2.500 kunder hos Solid Media Group.
Istedet har han ønsket at få tilsendt spørgsmålene på mail og svare skriftligt på disse.
Så her følger vores skriftlige spørgsmål og Kenneth Stampes skriftlige svar.
Flytter deadline til 16. december
Kenneth Stampe, hvad er det egentlig, I har købt af konkursboet efter Solid Media Group, som gik konkurs i slutningen af sidste måned?
"Danaweb har købt rettighederne til at kontakte kunderne samt adgang til serverne, så vi har mulighed for at hjælpe de ramte kunder bedst muligt. Herudover har vi overtaget 16 dygtige medarbejdere, således at mange af kunderne ved Solid Media Group kan bibeholde den faste kontaktperson, som de er glade ved. Det er de tre vigtigste og sammenhængende aktiver i aftalen med kurator."
Hvorfor ville du overhovedet købe resterne af Solid Media Group?
"Solid Media Group leverer de samme ydelser som Danaweb, og medarbejderne har præcist de kompetencer, som vi har brug for."
Hvor meget har I givet for selskabet?
"Det ønsker vi ikke at oplyse."
Læs også:
Webbureau med 2.500 danske kunder konkurs efter fejlslagen redningsplan
Hvorfor er der så meget hastværk med at få sendt mails ud til kunderne, hvor de får at vide, at de skal betale 4.788 kroner inden i dag 10. december, ellers truer I med at lukke dem ned, mens deres data på hjemmeside og på e-mails forsvinder?
"Efter at have arbejdet intensivt med at finde hoved og hale i den tekniske struktur ved Solid Media Group, så må vi erkende, at vi ikke er trygge ved den serverpark (Rackspace, red.), som de har stående i udlandet."
"Herudover er det lige nu Danaweb, der betaler alle omkostninger til diverse leverandører, så kundernes hjemmesider og mails fungerer. Vi har derfor bedt kunderne om at tage stilling til, hvilken ny leverandør, som de ønsker."
"Vi skulle muligvis have givet kunderne to ugers frist til at beslutte sig, men omvendt så forlænges perioden, hvor vi ikke føler os trygge. Herudover har Danaweb påtaget sig den fulde omkostning for perioden, hvor kunderne skal beslutte sig, og den har vi naturligvis en interesse i ikke er længere end højst nødvendigt."
Nu har I så i dag udsat betalingsfristen til 16. december - hvorfor?
"Vi har arbejdet i døgndrift siden lørdag morgen, men må erkende, at en personlig servicering og flytning af 2.500 kunder er yderst ressource- og tidskrævende."
"Herudover har vi lyttet til den kritik, der har været, hvor nogle kunder føler, at fristen er for kort. Vi ønsker, at kunderne skal tage stilling så hurtigt som muligt, men de skal ikke føle sig presset."
Kan kunderne tage deres data med?
Kan I ikke bare udlevere kundernes data og så lade dem bestemme, hvor de vil hostes?
"Kunderne bestemmer selv, hvilken ny udbyder, de ønsker. Og nærmest samtlige kunder er blevet kimet ned af webbureauer, der ønsker at flytte både deres hjemmeside og mails med det samme."
"Så der er masser af valgmuligheder for kunderne, der dog er meget opmærksomme på, at de denne gang ønsker at vælge en mere solvent leverandør."
Flere kalder jeres fremgangsmåde for "det vilde vesten", og flere kunder siger, at de "har fået en pistol for panden" med den korte frist. Hvad siger du til det?
"Det er jeg ærgerlig over, da det ikke har været vores hensigt. Vi har ønsket at forklare kunderne, at de hurtigst muligt skal finde sig en ny leverandør, der kan hjælpe dem, da vi af sikkerhedsmæssige og økonomiske årsager ikke kan acceptere den nuværende struktur."
Flere kunder fortæller til Computerworld, at de gerne vil bevare deres mails, hvilket Danaweb har fortalt dem er umuligt, hvis de ikke betaler de 4.788 kroner inden for få dage for at fortsætte hos jer. De er så gået til andre webbureauer, der har kunnet fikse mailen (typisk Google Apps-mails, red) for disse kunder. Hvorfor siger I, at mailen ikke kan reddes, når nu kunderne har deres eget domæne?
"Hvis det er blevet sagt, så er det ikke korrekt. Og det skal jeg i så fald beklage."
En kunde siger direkte til Computerworld, at personen fra Danaweb i telefonen har sagt, at han ikke ville hjælpe Danawebs konkurrenter med at udlevere koder til mailen. Synes du, at det er en fair behandling?
"Hvis det er sandt, så er det ikke fair. Det er mit ansvar, at vi oplyser kunderne om deres muligheder på en korrekt måde. Så det vil jeg meget gerne undersøge, hvis du kan sende mig noget konkret på sagen."
Forventer 1.500 nye kunder
Hvordan er det gået med at få flyttet de tidligere Solid Media Group-kunder over til jer?
"Det er gået over al forventning, og vi er meget glade for kundernes forståelse i situationen. Vi frygtede lørdag morgen, da vi begyndte at tage kontakt, at de ville være rasende, men flere end ni ud af 10 er bare lykkelige for, at de får hjælp til at komme væk fra de konkursramte servere."
Hvor mange ud af de 2.500 Solid Media Group-kunder er nu Danaweb-kunder?
"Lige omkring halvdelen er blevet sikret på fem døgn."
Hvor mange af de 2.500 kunder fra Solid Media Group forventer I at have, når nu røgen har lagt sig?
"Et forsigtigt skøn fra min side vil være 1.500."
Og hvor mange kunder, forventer I, har mistet data som følge af Solid Media Groups konkurs?
"Jeg har ikke hørt om kunder, der har mistet data, da vi bør have betalt alle kritiske regninger for Solid Media Group, så det ikke skulle ske."
Læs også:
Godt råd til dig som hostingkunde: Sådan kan du undgå at havne i alvorlige problemer