Den danske hostingbranche har gennem årene været præget af en stribe konkurser, hvor konsekvensen blandt andet kan være, at kundernes data bliver taget som gidsel.
Det fik i 2011 flere hostingselskaber til at stifte BFIH (Brancheforeningen for IT-hostingvirksomheder i Danmark).
Her kan en hostingvirksomhed med et robust regnskab og eksempelvis fremvisning af forsikring sikre sig Hostingsmærket, der skal signalerere soliditet i en branche, som mange har kaldt 'det vilde vesten'.
Læs også: Dansk webhosting er det vilde vesten
Nu er der igen problemer med en konkurs hos et dansk hostingselskab, hvilket har bragt mange kunder i problemer.
Det kan du læse mere om her:
Massevis af danske kunder i klemme hos konkursramt hosting-firma: Vi er jaget vildt
Der er dermed opstået en problematisk situation for mange af de ramte kunder.
Det skyldes, at Danaweb efter overtagelsen af data tilhørende 2.500 kunder fra det konkursramte Solid Media Group har informeret kunderne om, at de har til torsdag den 10. december til at indbetale 4.788 kroner for at få flyttet deres hjemmesider med data over til Danawebs servere.
Undersøg din udbyder
Hverken Solid Media Group eller Danaweb er medlem af hosting-brancheforeningen BFIH, hvor Computerworld har spurgt foreningens direktør Lennart Meineche, om han har nogle gode råd til de nødstedte kunder?
"Vi vil altid råde hostingkunder til at sikre sig, at de ved, hvor deres data er - og hvad der sker med ens data, hvis hostingudbyderen går konkurs," siger Lennart Meineche, som ikke ønsker at forholde sig til den konkrete sag.
For hvis hele ens virksomhed er bygget op omkring ens mail og hjemmeside, understreger Lennart Meineche vigtigheden af, at man har gjort sit hjemmearbejde ordentligt med ens hostingudbyder.
"Hvis du har en forretning, der baserer sig på noget, der er så centralt som en hjemmeside, så bør man nok sikre sig, at der eksempelvis er soliditet i regnskabet, så selskabet ikke bare forsvinder," forklarer han.
Stort millionunderskud
Et hurtigt blik henover Solid Media Groups regnskab i de seneste tre år viser to år med et lille overskud, mens der i 2014 var et stort minus på godt 15 millioner kroner hovedsageligt forårsaget af personaleomkostninger på 32,2 millioner kroner ud af en omsætning på 15,8 millioner kroner.
Da Lennart Meineche ikke vil forholde sig til den konkrete sag, ønsker han heller ikke at spekulere i, at kunderne kan tage deres indhold fra deres nuværende hjemmeside og fortsætte online-livet hos en anden udbyder.
"Jeg kan bare sige, at der er noget, der hedder kvalitet i hostingbranchen. Og der er altså virksomheder, som arbejder på at få et hostingmærke, fordi de har orden i regnskaberne og i forsikringerne med videre," afslutter han.
Læs også:
Bare et godt råd: Overlad aldrig dit firmas skæbne til en mellemmand
Pas på de kostbare faldgruber: Her er eksperternes 10 gode råd om cloud-aftaler