I kølvandet på web- og hosting-bureauet Solid Media Groups konkurs har flere af de kunder, der stod tilbage uden en web-løsning, været godt og grundig trætte af web- og hosting-firmaerne.
Flere kunder har beskrevet det som om, at branchen er præget af cowboy-metoder, der har gjort dem til jaget vildt efter konkursen.
Det kan du læse mere om her: Massevis af danske kunder i klemme hos konkursramt hosting-firma: Vi er jaget vildt
Derfor har Computerworld spurgt Brancheforeningen for it-hostingvirksomheder i Danmark (BFIH) om foreningens holdning til de 'uroligheder', der har været på hosting-scenen i denne uge.
"Vi er klar over, at det er en utryg situation at stå i, når ens leverandør af it-hosting eller andre forretningskritiske ydelser går konkurs. I den situation kan man have brug for hjælp til at få en ny leverandør," svarer Lennart Meineche, direktør i BFIH.
Flere af de kunder, der var involveret i web- og hosting-bureauet Solid Media Groups konkurs den 30. november, har blandt andet klaget over, at de blev kimet ned af de andre web- og hosting-firmaer, der ville kapre dem som kunder, hvilket beskrives som en stressende situation at stå i.
"Det er utrolig irriterende, at jeg skal bruge tiden og masser af penge på disse problemer. Hosting-markedet viser sig ikke ligefrem fra sin positive side," lød det fra Nanette Vabø, der blev ramt af konkursen.
Det kan du også læse mere om her: Massevis af danske kunder i klemme hos konkursramt hosting-firma: Vi er jaget vildt
Det går ok
Det synspunkt mener BFIH er mere nuanceret end som så:
"Nogle vil sætte pris på at få flere tilbud at vælge imellem, så man kan finde den løsning, der passer bedst til ens virksomhed. Det er så vidt vi ved en helt grundlæggende udbud-efterspørgselsregel, som gælder for alle brancher, nye såvel som gamle i sådan en situation. Vi kender dog ikke de konkrete omstændigheder i den givne situation, og kan derfor ikke udtale os yderligere om den konkrete sag."
Brancheforeningen er overordnet set godt tilfreds med kvaliteten.
"Vi undersøger ind imellem hosting-branchens ry, og de tilbagemeldinger vi får, tyder på, at branchen har et rimeligt godt ry, og at man er tilfreds med de ydelser, man køber."
Fire råd til den rigtige partner
Foreningen giver fire gode råd til dig, der skal finde det helt rigtige firma at arbejde sammen med.
Kvalitet
It-hosteren skal have styr på kvaliteten eller orden i maskinrummet.
Kig blandt andet efter dokumenterede processer, køleanlæg, brandslukning, to separate backup lokationer, nødstrømsanlæg og redundante internetforbindelser - det er, hvad man kan kalde minimumskrav for god it-hosting.
Kontrol
It-hosteren skal lade sig kontrollere en gang om året.
Kræv, at din hosting-leverandøren bliver set efter i sømmene af en udefrakommende og uvildig specialist.
De færreste købere af it-hosting har den fulde teknologiske indsigt.
Det er derfor vigtigt, at en uvildig specialist kan sige god for ydelsen. Kontrollen kan udmønte sig forskelligt, eksempelvis i en revisorerklæring, ISO-certificering eller Hosting-mærket.
Stabilitet
It-hosteren skal være en veldrevet virksomhed og stabil samarbejdspartner.
Spørg efter regnskaber, forsikringer og bed it-hosteren om at skaffe en going-concern erklæring fra sin revisor, hvis du er i tvivl om selskabets soliditet.
Gennemsigtighed
It-hosteren skal beskrive ydelser forståeligt og lægge relevante data åbent frem.
Bed om tilbud, som er sammenlignelige. Og bed om en forklaring, hvis der er noget, du ikke forstår.
Med disse fire råd i baglommer mener Brancheforeningen for it-hostingvirksomheder i Danmark, at du er ordentligt klædt på til at finde den korrekte partner.
Læs også:
Massevis af danske kunder i klemme hos konkursramt hosting-firma: Vi er jaget vildt
Webbureau med 2.500 danske kunder konkurs efter fejlslagen redningsplan