En stribe danske netbutikker forlanger Dankort-gebyrpenge tilbage fra Nets, efter at Konkurrencestyrelsen i 2013 fastslog, at Nets har taget for høje gebyrer i perioden fra 2008 til 2013.
Nets mener ikke, at selskabet skylder en krone væk.
Derfor har Nets ikke ønsket, at betale noget tilbage, hvilket nu har udløst et gruppesøgsmål mod Nets, med Forening for Dansk Internethandel (FDIH) i spidsen.
Læs mere om sagen her: Danske netbutikker sagsøger Nets for for høje Dankort-gebyrer: Forlanger millioner af kroner betalt tilbage
Foreløbig er der samlet 60 virksomheder i søgsmålet, der i gennemsnit hævder at have 500.000 kroner til gode hos Nets.
Det handler også om fair konkurrence
En af de virksomheder i gruppesøgsmålet er Coolshop, der har allieret sig med FDIH i forbindelse med det kommende søgsmål.
"Det handler i første omgang om, at vi vil have lige vilkår for internethandel og handel i den fysiske verden. Det kan ikke være rigtigt, at en internetbutik skal betale mere for en transaktion. En transaktion må være en transaktion ligegyldig, hvor den kommer fra," siger Jacob Risgaard, der er medstifter af Coolshop.
"Det er urimeligt, at internethandlen er blevet pålagt et ekstra gebyr, der ikke er pålagt i eksempelvis en dagligvareforretning. Hvis Nets kan sandsynliggøre, at nethandel kræver et større gebyr, så må jeg bøje mig. Men det argument har jeg ikke hørt endnu."
Ud over fair konkurrencevilkår handler det naturligvis også om de gebyrpenge, som Coolshop mener at have krav på.
"Det næste er selvfølgelig, at vi gerne vil have vores penge tilbage. Jeg kan ikke oplyse beløbet i kroner og ører, men i dag har vi halvanden millioner kunder i butikken om året. Det bliver til mange penge, hvis der er pålagt et gebyr på bare 50 øre eller en krone."
Så det er mange millioner, I mener at have til gode?
"Ja, det er det. Internethandel bør i sagens natur være lettere og billigere end traditionel handel. Det basale spørgsmål i hele denne historie er: Hvorfor skal en internettransaktion være dyrere end andre transaktioner? Så simpelt er det."
Hvordan vil I gribe søgsmålet an. Hvad er slagplanen?
"Vi har en stærk brancheforening, hvis jurister skal føre slaget. Vi har tidligere haft succes med at vinde sager over blandt andet Skat."
Betyder en krone virkelig det store?
Har størrelsen på gebyret reelt nogen betydning for internetbutikkerne? Regningen bliver vel bare sendt videre til kunderne.
"Det gør den naturligvis. Hvis ikke direkte så indirekte. Men det er næppe en tilfældighed, at Danmark er et af de eneste lande i Europa, der ikke har formået at frembringe en international spiller på nethandelsområdet. Det er svært at drive e-butik i et land, der har de højeste skatter og højeste fragtrater. Når der smides så et ekstra gebyr på transaktioner oven i hatten, så siger det måske sig selv, at det er de andre lande, der løber med kunderne."
Så selv om en krone måske ikke lyder af så meget per transaktion, så har det betydning?
"Nettet lever af stor volumen med små omkostninger, så ja, det betyder noget, når det et lille beløb, der gentages mange gange."
Læs også:
Danske netbutikker sagsøger Nets for høje Dankort-gebyrer: Forlanger millioner af kroner
Dansk webbutik: Forsøg på fusk for millioner i vores webbutik
Dansk firma: Fik hacket Apple ID og modtog for 650.000 kroner iPhone 6
Masser af uskyldige danske websider sender dig til en fupbutik
Politisk magtspil om hacker-lov: Venstre vil sikre flertal uden om regeringen
Dansk e-handel sætter ny vild rekord
Udenlandske it-giganter nupper danske e-handels-kunder
Coolshop.dk fik nok af Dankortsvindler: Fik fanget svindleren via overvågning