Interview: Midt i frokostpausen ringede Lars Baun Jensens telefon med en besked, der ikke er hverdagskost.
Han blev nemlig tilbudt jobbet som konstitueret administrerende direktør for de godt 200 ansatte i den danske afdeling af it-firmaet Dell, hvor han var salgsdirektør.
"Det er selvfølgelig en speciel situation, hvor man skal gøre op med sig selv om, man er glad for det, man har, eller om man skal rykke i en ny retning," fortæller han til Computerworld.
"Jeg valgte en klar udmelding. Jeg sagde ja tak og fortalte samtidig, at jeg gik efter at få jobbet og ikke bare at være en sekundær person i en overgangsperiode."
Nu kan han så strege konstituereret og nøjes med titlen som administrerende direktør.
Det var en lidt turbulent situation, da din forgænger, Adam Vieth, pludselig forsvandt efter kun to år på posten. Hvad skete der?
"Det ved jeg faktisk ikke. Jeg var ikke tæt på de beslutninger. Jeg blev først trukket ind i billedet i forbindelse med at afløse Adam Vieth."
Læs også: Dansk Dell-direktør færdig efter blot to år - har forladt virksomheden
Hvorfor faldt valget på dig som chef?
"I Dell bliver lederne hvert år vurderet af de ansatte. I Dell tager vi disse resultater meget seriøst, hvilket ikke nødvendigvis har været situationen i andre firmaer, som jeg har været i. Jeg havde næppe fået jobbet, hvis der ikke var en hvis tilfredshed med min lederprofil blandt de ansatte.
Søgte du stillingen, eller var det en formsag?
"Jeg søgte den."
Hvordan er din lederprofil? Hvad kendetegner dig?
"Dell er en konkurrencepræget virksomhed, men jeg lægger stor værdi i, at man ikke glemmer mennesket. Respekten betyder meget. Ligeledes tror jeg på mangfoldighed i medarbejderstyrken. Forskellighed er en styrke."
Hvad kan du biddrage med, der vil gøre Dell til en bedre virksomhed at være i?
"Dell er allerede en god virksomhed at være i. Men måske er det kun os selv, der er klar over det. Det budskab vil jeg gerne bringe ud over vores eget dørtrin for, at vore brand kan tiltrække de dygtige folk og placere os som en god virksomhed i folks bevidsthed."
Fokus på mellemmarkedet
Hvordan vil du så gøre Dell til en bedre forretning, for det er vel også en del af opgaven?
"Ha ha, naturligvis. Et område vi måske har forsømt lidt er vores gamle kerneområde; Mellemmarkedet. Vi har haft meget fokus på de store aftaler og lidt mindre på mellemmarkedet. Vi ansætter i øjeblikket en stribe nye folk for netop at servicere dette segment," fortæller Lars Baun Jensen.
Så det er tilbage til basic?
"Ja, det kan man godt sige. Det er et område, vi traditionelt har stået stærkt på, og det vil vi gerne være igen."
Et andet område, der skal bære bundlinjen, er totalløsningerne, som Dell i de senere år har brugt en del krudt på at komme ind på.
"En anden prioritet er hosting, cloud og totalløsninger, hvor vi leverer til partnerne. Her har vi allerede en rimelig god succes, og da folk flytter i skyen i større og større omfang så der plads til nye forretninger," siger han, og tilføjer:
"Men det handler altså meget om at tiltrække de rigtige folk. Det er ret afgørende for succes."
Hvordan ser den rigtige Dell-person ud?
"Det kan ikke puttes på en formel. Men jeg er stor tilhænger af mangfoldighed og forskelligheder. Derfor vil jeg gerne have forskellige typer ansat, så det helle ikke bliver det samme. En virksomhed må gerne afspejle samfundets sammensætning."
Læs også:
Ny direktør for Dell i Danmark: Sådan skal Dell banke alle rivalerne