Netværksgiganterne Cisco og Ericsson har indgået et stort forretnings- og teknologipartnerskab.
Meldingen er fra selskaberne, at de sammen blandt andet vil tilbyde routing, netværk, cloud, mobility, datacenter-kapacitet og globale services til deres kunder.
"Det strategiske partnerskab vil være en nøgle-driver til vækst og værdi i det næste år, hvor hvert selskab kan nyde godt af ekstra indtægter i kalenderåret 2016. Samtidig forventer vi, at kunne generere en milliard dollar eller mere for hvert selskab i 2018," lyder det fra Ericsson i kølvandet på partnerskabsannonceringen.
Det svarer i kroner og øre til, at både Ericsson og Cisco tilsammen kan skabe et mersalg på knap 14 milliarder kroner ud af partnerskabet inden for tre års tid.
Store forventninger hos direktørerne
Samarbejdet er ikke en egentlig fusion, men de to selskaber melder i en fælles pressemeddelelse ud, at de to tidligere konkurrenter vil lægge sig i selen på at vride en masse synergieffekter ud af samarbejdet.
"Dette partnerskab forstærker vores IP-strategi, som vi har udviklet i de senere år, og det er et nøgleskrift i selskabets transformation," lyder det fra Ericssons administrerende direktør Chuck Robbins.
De optimistiske toner møder vi sjovt nok også hos Ciscos administrerende direktør, Chuck Robbins, der for nyligt tog over, hvor forgængeren John Chambers slap tøjlerne.
"Vi har sammen med Ericsson i det forgangne år udarbejdet strategien for vores fremtidige industrilederskab, og nu kan vi sammen eksekvere planen. Vores partnerskab vil betyde vækst for begge selskaber, unik værdi for kunderne og utrolig innovation til industrien," udtaler Chuck Robbins i pressemeddelelsen.
Mere af nød end af lyst
Research Manager Anders Elbak fra it-analysehuset IDC forklarer partnerskabet som et fornuftsægteskab mellem to selskaber, der på mange områder tidligere har været konkurrenter på netværksudrulningen.
"Dette er endnu et eksempel på, at traditionelle spillere er under et vist pres," siger han og henviser til, at Google, Facebook og Amazon med egne datacentre i højere og højere grad bygger deres egen datacenter-infrastruktur uden om de traditionelle spillere i markedet.
Læs også: Apple: Partnere er nødvendige for vores succes på erhvervsmarkedet
"Markederne ændrer sig også, når teleselskaberne i højere grad end tidligere bliver cloud-selskaber. Grænserne mellem traditionelle telemarkeder og it-markeder er derfor under omvæltning i disse år," vurderer Anders Elbak.
Helt firkantet påpeger han, at Ericsson traditionelt er stærkt på markedet for telenetværk, mens Cisco har tjent mange af sine milliarder på datacenter-netværk.
"Nu kan de to selskaber levere en mere komplet løsning målrettet både teleselskaber og datacentre, hvilket vil presse konkurrenter som Huawei. Spørgsmålet er så, om Huawei også begynder at partnerskaber, eller om selskabet vil fortsætte sin aggressive ekspansion i Vesten på egen hånd," siger Ander Elbak.
Han vurderer, at det lige nu er svært at se kinesiske Huawei indgå i et lignende partnerskab med især en amerikanske it- eller televirksomhed, da virksomheder i USA og Kina traditionelt har et lidt anstrengt forhold til hinanden.
Læs også:
Dells smarte måde at købe op på: Derfor er Dell bedre til at købe end de fleste andre