Musikken til din fest skal afspejle, hvem der er på besøg, og hvad I godt kan lide at høre, når I er sammen. Det er målet bag Prizm. En lille maskine, som var en løs tanke for to år siden, og bliver lanceret til salg i oktober
Hvad kan den?
Prizm er en lille pyramideformet maskine, som scanner playlister på cloud-musiktjenester for dig og alle andre i rummet, som har den tilhørende app på deres smartphone eller andre smart-devices.
Appen fungerer også som fjernbetjening, hvor brugerne eksempelvist kan justere indstillinger for humør og persongenkendelse.
Læs også: Internationalt it-koncept kommer til Danmark: Skal blive kuvøse for morgendagens it-stjerner
Ud fra hver enkelt persons præferencer afspiller den så musik, som passer til den fælles smag baseret på information om, hvad striben af brugere kan lide at høre på det tidspunkt af døgnet og i hinandens selskab -selvfølgelig i et lydniveau tilrettelagt af en sensor, der måler baggrundsstøjen i lokalet.
Det hele sker på baggrund af dine tryk på kun to knapper. Et hjerte for musik som du godt kan lide og et kryds for musik, som du ikke vil høre lige nu.
Motoren bag det hele er en algoritme, som tager ved lære af brugernes adfærd og spiller ny musik baseret på deres præferencer.
For eksempel begynder Prizm straks spille musik, der går direkte i mellemgulvet, når din kæreste går ind ad døren, hvis du konsekvent har hørt Barry White, hver gang din udkårne har været på besøg.
Brugerne forbedrede udviklingen
Oprindeligt var Prizm en flad blå æske med mange knapper, men betatestere ville hellere have en simpel løsning med to knapper, så man integrerede mange af knappernes funktioner i algoritmen bag processen i stedet.
"Oprindeligt havde vi en knap, som gjorde, at et nummer aldrig blev spillet igen. Men folk var bange for at bruge den. Det var for stor en beslutning helt at afvise et nummer. Da vi lagde den funktion ind i algoritmen bag knappen, som springer et nummer over i stedet, begyndte det at fungere meget bedre," fortæller Pierre Gochgarian.
Musik uden smartphone
Når først Prizm har fået adgang til dine konti hos musikstreaming-tjenesterne, behøves din telefon som sådan ikke længere. Prizm opretter selv kontakt til dine playlister og registrerer hvilke andre telefoner med Prizm appen, der er til stede.
Fremtidens musikafspiller skal kende dig
At Prizm kan lære, hvad brugeren vil høre hvornår og med hvem, er hele pointen bag en device, som ellers bare var endnu en måde at høre musik fra dine streamingtjenester på.
Men i en IoT baseret verden hvor alt tilpasser sig til den enkelte bruger, skal din musik selvfølgelig også være optimeret til den specifikke situation og bruger.
Det er pointen i det oplæg, som Pierre Gochgarian holdt om fremtiden for lyd som en del af IFA TecWatch, et forum for iværksættere og forskere, som løb under hele dette års IFA.
I dag kan Pierre Gochgarian kalde sig co-founder og CEO i Ubithings. Det firma han og vennerne har stiftet for at sælge Prizm. Men det lå ikke i kortene for et par år siden.
Netværk, nætværk, netværk
For to et halvt år siden sad Pierre Gochgararian og hans venner og brokkede sig over Spotify.
Hvorfor kan man ikke bare høre musik fra alle dem, der er til festen, uden at skifte fra den ene telefon til den anden, klagede de til hinanden.
Et halvt år senere sagde de alle sammen deres stillinger op og arbejdede fuldtid på Prizm.
De fire mænd indså hurtigt, at de ikke kunne komme i mål med deres idé uden hjælp udefra.
"Det har hjulpet os meget, at vi ikke har kæmpe egoer. Som startup skal man indrømme, at man må lære af andre, der har været i samme båd."
Pierre Gochgarian og hans tre venner diskuterede de problemer og udfordringer, som de mødte i udviklingprocessen med andre iværksættere til middage arrangeret af iværksætternetværket Hardware Club, som siden selv er vokset til en selvstændig virksomhed, som faciliterer kontakt imellem lovende iværksættere og de virksomheder og investorer, som de har brug for.
Det er nemlig de færreste, der har overblik nok til forhandle produktion hjem i Kina uden at ryste på hånden eller ramme grueligt forkert.
"Vi havde aldrig selv kunnet finde den rigtige samarbejdspartner til at masseproducere vores opfindelse. Teleselskabet Orange har et program, der hjælper startups, og det hjalp os med at finde en fabrik, som vi kunne stole på leverede det, vi ville have."
Læs også: Ny softwarevirksomhed? Lean startup-metoden er vejen til succes
Fra Kickstarter til venture kapitalister
Pengene til masseproduktionen kom ikke af sig selv.
I oktober 2014 indledte Prizm en kickstarter-kampagne og indsamlede 161.000 dollar på lidt over en måned.
Pengene gjorde det muligt for holdet at arbejde i fred med betatest af Prizm, og de hjalp også på andre områder.
"Vi fik en masse opmærksomhed på den konto. Blandt andet skrev Forbes en artikel om os. Kampagnen beviste over for mulige store investorer, at der var opbakning til Prizm på markedet, og så betød det også, at jeg ikke længere behøvede at passe et andet arbejde hver weekend for at betale huslejen, og vi kunne holde op med at leve af pasta med ketchup," griner Pierre Gochgarian.
Efter Kickstarter-kampagnen blev flere risikovillige investorer, de såkaldte venture kapitalister, interesserede i at hælde penge i Prizm, og virksomheden har udvidet med seks ansatte, blandt andet en marketingsansvarlig.
Store planer
Selv om han anser ydmyghed for en af iværksætterens vigtigste dyder, har Pierre Gochgarian store ambitioner for Prizm.
"Denne teknologi vil blive standarden for musik i fremtiden. Vi producerer 5.000 enheder i første bølge, men om fem år har vi solgt mindst en million."