Administrerende direktør i teleselskabet 3, Morten Christiansen, er i dag den længst siddende CEO hos de fire store teleselskaber, der foruden 3 også tæller TDC, Telia og Telenor.
I sine efterhånden mange år på posten har han prøvet både at præsentere blodrøde regnskaber og regnskaber af den mere positive slags.
Læs også: Sådan gik 3 fra blodrøde regnskaber til kæmpeoverskud
2014-regnskabet, der netop er offentliggjort, er endnu et, der hører til i den sidste kategori.
"3 lagde i 2014 godt 84.000 nye kunder til de 1.006.000 i kundebasen og øgede EBIT (resultat før finansielle omkostninger) med to procent fra 433 millioner kroner i 2013 til 442 millioner i 2014," skriver selskabet om regnskabet.
At kundebasen steg med otte procent er i sig selv en vis bedrift på en marked præget af hård konkurrence, men det helt centrale er naturlivis, om man rent faktisk også formår at tjene penge på kunderne - og det gør 3 igen i år.
Selskabet meddeler, at resultat er på 358 millioner kroner, hvilket er seks procent mere end i 2013, hvor resultatet var 337 millioner kroner.
Samtidig er omsætningen steget fra 2,8 milliarder til 3,1 millarder kroner.
3 kommer heller ikke i år til at betale skat af resultatet, da det fortsat afskriver tab fra tidligere år, men selskabet oplyser til Computerworld, at der vil skulle betales skat i 2015-regnskabet.
3 fremhæver selv kontrollen med driftsomkostningerne som en væsentlig del af årsagen til det flotte bundlinje-resultat.
"På trods af vækst formåede 3 i 2014 at holde driftsomkostningerne på stort set samme niveau som i de foregående år (OPEX DKK 861 mio i 2014)," lyder det videre fra 3.
"Resultatet for 2014 viser med al tydelighed, at det danske mobilmarked er presset. Når vi på trods af dette formår at fortsætte en positiv udvikling, skyldes det i høj grad fokus på effektiv drift og innovation, senest i form af konceptet 3LikeHome, som skal være med til at sikre os den fornødne vækst i kundebasen og dermed også et fornuftigt resultat på bundlinjen", udtaler CEO Morten Christiansen fra 3.
3's data-tilbud hiver kunder ind i butikken
Netop 3's 3LikeHome, der giver mulighed for at benytte mobilen til data i 24 lande til samme pris som i Danmark (op til 10 GB), har teleanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank for nylig fremhævet som et opsigtsvækkende produkt på det danske telemarked.
"De produktlanceringer og abonnementstyper, som 3 har, kan gøre en forskel. Det kan være med til at hive kunder ind i butikken for 3, for det er noget, som giver besparelser, der er til at føle på."
"Det vil ikke komme bag på mig, hvis Danmark bliver et af de første markeder, hvor det bliver en almindelighed, at teleabonnementer indeholder en eller anden form for datapakke, der kan aktiveres i udlandet til hjemlige priser."
"Det har 3 taget hul på, og det kommer også hos de andre. Spørgsmålet er, hvor lang snor de vil give 3, og det vil vi se i de kommende kvartaler hen over sommeren," lød det fra Sydbanks Morten Imsgard på Computerworld.
Læs også: Nu begynder næste slag i den danske telekrig: Fri data i udlandet
3 har i det hele taget fået positioneret sig godt som et mobilselskab for de forbrugere, der har et vist forbrug af data.
Selskabet skriver i forbindelse med regnskabet: "En kunde hos 3 bruger i gennemsnit 1.766 MB data pr. måned på mobilen, mens gennemsnitsforbruget for markedet som helhed kun er 892 MB data pr. måned."
3's blodrøde fortid
Men selvom Morten Christiansen og 3 nu kan sole sig i succesen på det danske telemarked, har 3 også en blodrød regnskabs-fortid, der nu skal rådes bod på.
Regnskaberne var nemlig bestemt ikke noget at prale af i de første mange år, hvor selskabet var til stede i Danmark.
3 pumpede penge i Danmark i den helt store stil, og det resulterede i , at 3 i perioden 2003 til 2009 tabte mere end 4,2 milliarder kroner i Danmark.
Morten Chrtistiansen har dog flere gange afvist, at dette i sig selv skulle være et problem.
"Det der prædikat med kæmpe underskud og tab hang på os i lang tid, hvilket jeg altid har syntes var meget uretfærdigt," har Morten Christiansen, administrerende direktør i 3, forklaret til Computerworld.
"Man kan ikke bygge et teleselskab op, uden at man får nogle underskud i starten. Du skal bygge et netværk, du skal bygge en organisation, og samtidig skal du have kunderne. Det tager altså tid."
Vendepunktet kom i 2009
3 tog sig dog den tid, det krævede at få sig ordentligt etableret i Danmark, og i 2009 skete det så: Røde tal blev til rar regnskabs-læsning.
Siden dengang er regnskaberne blevet bedre år for år. Sidste år lød resultatet efter skat eksempelvis på 337 millioner kroner, i 2012 var det et overskud på 280 millioner, og i 2011 på 923 millioner kroner.
"Når man ser på branchen, har analytikere og journalister en tendens til at kigge meget på kundebase og tilbud i markedet og ikke særligt meget på de mere klassiske dyder som driftsøkonomi og driftseffektivitet. Det er i alle andre brancher en forudsætning for, at man kan klare sig - og det er det også her," sagde Morten Christiansen sidste år i et interview til Computerworld.
3 Skandinavien er ejet af svenske Investor AB med 40 procent og Hutchison Whampoa med 60 procent.
3 Group er til stede i 10 lande og har næsten 30 millioner kunder, oplyser selskabet.
Læs også:
Sådan gik 3 fra blodrøde regnskaber til kæmpeoverskud
3-direktør om krig mod Telenor, Telia ogh TDC: Vi vil gerne købe op
Nu begynder næste slag i den danske telekrig: Fri data i udlandet
Snart helt slut med roamingtakster på tale og sms for danskerne: Her er det seneste slagtilbud
Danske teleselskaber klar med nye slagtilbud: Hård kamp om erhvervskunderne