Danskerne er pjattede med lommecomputere med indbyggede navigationssystemer, som med rolig stemmeføring forklarer bilisten den letteste, hurtigste eller mest benzinøkonomiske rute til bestemmelesstedet.
Det er en del af forklaringen på, at danskerne har hevet tre gange så mange lommecomputere - også kaldet PDA'er eller håndholdte pc'er - ned af butikshylderne i årets tre første måneder som i samme periode 2003.
Tallene stammer fra det britiske analysehus Canalys, som sidste år regnede sig frem til, at der blev solgt 9.000 lommecomputere i Danmark i januar, februar og marts.
Det tal er i år vokset voldsomt, da danskerne købte ikke mindre end 25.000 lommecomputere i første kvartal.
HP sidder solidt på markedet
Canalys analyse viser også, at det amerikanske fusionsselskab Hewlett-Packard (HP) er ved at stikke af fra sine konkurrenter - primært Palm - på det danske marked, da der stod HP på næsten ni ud af 10 solgte lommecomputere.
HP solgte nemlig hele 21.460 lommecomputere til danskerne i årets tre første måneder. Hos HP forklarer produktchef Jakob Kvist-Sørensen blandt andet den eksplosive fremgang med, at danskerne er ved at få øjnene op for de muligheder, lommecomputeren rummer.
- Med flere og flere applikationer til både privat- og erhvervsbrug er PDA'en godt på vej til at blive en uundværlig del af manges hverdag. Blandt andet har mange danskere taget Ipaq med navigationssystemet GPS til sig, siger produktchefen.
Det europæiske marked for lommecomputere er også i vækst, men slet ikke i samme grad som herhjemme. Her har Canalys regnet sig frem til, at der er blevet solgt 33 procent flere lommecomputere i Europa i første kvartal.