Efter flere års tilløb lancerer Expert-koncernen nu sin nye varehuskæde, som i løbet af de næste skal udbygges til i alt 25 megavarehuse.
De nye varehuse markedsføres under navnet "Power House", og de skal først og fremmest udfordre Elgigantens dominerende stilling på markedet. Men også andre butikskæder kommer til at mærke den nye spillers ånde i nakken.
Den første Power-butik slår dørene op mandag morgen i næste uge på Roskildevej i Glostrup ved København, hvor Power/Expert meget betegnende har valgt at placere sig nærmest dør og dør med netop Elgiganten.
Mandagens åbning af Glostrup-butikken bliver markeret med en stribe slagtilbud, som direktør i Power, Jesper Boysen, forventer vil skabe kø ved indgangen.
Hans respekt for danskernes veludviklede sans for et godt tilbud er endda så stor, at der til lejligheden er indkøbt 200 soveposer og et telt, som ventende kunder kan varme sig i, før de får adgang til de 2.200 nyindrettede kvadratmeter butiksareal.
"Jeg har åbnet mange forretninger i mit liv, men jeg har ikke endnu prøvet at give tilbud, som er så aggressive, som det vi åbner med," lyder det fra Jesper Boysen, som i mere end to år har stået for at gøre Expert-koncernens planer til virkelighed.
Samtidig har Power startet en stor reklamekampagne på tv, hvor Power præsenteres som et både eksklusivt og billigt sted at købe elektronik og hårde hvidevarer.
I det hele taget kommer markedsføring til at spille en vigtig rolle, når Power skal slå sit navn fast i kundernes bevidsthed.
Fem nye varehuse i år
Det nye varehus i Glostrup er det første ud af i alt fem, som er planlagt til åbning i løbet af i år.
To adresser i Herlev og Odense er allerede på plads, mens placeringen af yderligere to varehuse i København og på Frederiksberg indtil videre bliver holdt hemmelig.
På lidt længere sigt er det planen at åbne varehuse i landets fem største byer. Med København og Aarhus som undtagelser vil man placere sig i byernes udkant, hvor huslejen er lavere.
Jesper Boysen fortæller, at man satser på at give kunderne en oplevelse af et eksklusivt varehus, modsat den traditionelle supermarkeds-fornemmelse, som præger andre kæders butiksindretning.
Men ligesom hos konkurrenterne er priserne stadig presset helt i bund.
Ser man bort fra slagtilbud ved butiksåbninger, garanterer Power at kunderne i de fysiske butikker får de samme priser som Power tilbyder i sin web-butik.
"Vi kører med ens priser på nettet og i vores butikker. Vi har elektroniske prisskilte i butikken og opdaterer priserne fire gange dagligt, så kunderne får opdaterede pris, som også gælder på vores internetside," siger Jesper Boysen, der som inkarneret superkøbmand er ved at boble over af begejstring, når han fortæller om sine butikker.
"Vi har designet vores varehus efter kunderne og ikke efter os selv. Det skal være superfedt, at handle i Power, og på toppen af det, har vi et butiksdesign og en indretning, der er mere lækker og mere eksklusiv end hos nogen af vores konkurrenter. Enkelte af vores leverandører har endda været så venlig at sige, at vi har bygget en high-street-butik, som vi bare har flyttet ind i et varehus," siger Jesper Boysen.
For at drive de nye butikker, har Jesper Boysen henover sommeren ansat omkring 120 medarbejdere, og ved næste månedsskifte tager man i mod yderligere et kuld på yderligere omkring 50 nyansatte.
Skabte en milliardforretning i Elgiganten
Expert hentede i sin tid Jesper Boysen fra et job som topchef hos netop Elgiganten, som altså nu er hans hovedkonkurrent.
Som chef i Elgiganten skabte Jesper Boysen en multimilliardforretning, og i hans nye job er ambitionerne ikke meget mindre.
Målet er ifølge Jesper Boysen, at det nye varehus i Glostrup når en årlig omsætning på mellem 100 og 200 millioner kroner.
Ganger man det op med det planlagte antal butikker, svarer det til, at Power i den fuldt udbyggede version skal nå et mindst to milliarder i omsætning før de norske ejere i Expert-koncernen er tilfredse.
Til sammenligning har Elgiganten i Danmark en omsætning på rundt regnet fem milliarder kroner
Jesper Boysen ønsker dog ikke at sætte tal på slutmålet for størrelsen på Power-kæden.
"Vores mål er ikke at slå Elgiganten, men vi vil selvfølgelig udfordre dem. Men vi vil også udfordre alle de andre konkurrenter, som for eksempel Fona, Skousen, Computercity, Bilka og så videre. Vi vil udfordre alle," siger Jesper Boysen.
Et eksempel på den hårde konkurrence kommer man til at se, når Både Elgiganten og Power senere på efteråret åbner hver sin nye kæmpebutik i det nye indkøbscenter BIG i Herlev ved København.
Læs også: