Et større slag om it-forbrugernes gunst er nu for alvor under opsejling, efter at den norskejede it- og hvidevarekæde Expert har annonceret, at man i begyndelsen af 2015 vil åbne den første af en række kæmpevarehuse.
Ifølge dagbladet Børsen bliver den første front åbnet i Herlev uden for København, hvor Expert efter nytår vil åbne et 3.500 kvadratmeter stort varehus i det kommende Disa-shoppingcenter.
Derefter er det planen at følge op med åbning af yderligere 20-25 nye varehuse indenfor de næste fire-fem år, fortæller Experts danske direktør Jesper Boysen til avisen.
"Vi kigger på de bedste beliggenheder i Danmark. Vi mener, der er basis for 20-25 varehuse over de næste år. Der kommer med sikkerhed 20 varehuse inden for de næste fire-fem år," siger Jesper Boysen.
Experts planer om at udfordre Elgiganten har været undervejs i længere tid, men det er første gang, at Expert sætter konkret adresse på en af de kommende mega-stores.
Planerne om at udfordre Elgiganten har været undervejs i flere år og tog for alvor fart, da Expert i fjor headhuntede Jesper Boysen fra netop Elgiganten, hvor han stod bag både vækst og en stribe imponerende overskud.
Expert har dog endnu ikke løftet sløret for, hvordan man præcis vil skrue sit nye butikskoncept sammen. Et godt bud er dog, at man ligesom Elgiganten vil satse på hård priskonkurrence.
I foråret annoncerede Expert, at man nu går over til en fælles nordisk indkøbspolitik, som skal få tallene på de gule prisskilte ude i butikkerne til at rødme. Læs mere om det her.
Mette Skovgaard Frich fra Retail Institute Scandinavia spår ifølge Børsen, at kampen om de danske kunder bliver benhård. Hun vurderer, at en bedre integration mellem fysiske butikker og nethandel er et område, hvor Expert kan stikke kniven ind hos Elgiganten og snuppe markedsandele fra konkurrenten.
"Elgiganten har førertrøjen på det danske marked for hjemmeelektronik, og det har taget den position, der hedder pris, pris, pris. Hvis man vil have en anden position, skal man udvikle en ny måde at shoppe elektronik på med bedre service eller noget andet, men prisen er stadig en parameter," siger Mette Skovgaard Frich til Børsen.
Læs også: