Efter en række sløje år er danske virksomheder igen begyndt at købe software, der skal hjælpe dem med at holde styr på finanserne, kunderne og medarbejderne.
Det mener analysevirksomheden IDC, der forventer, at danske firmaer bruger over syv milliarder kroner på forretningssystemer i år.
Markedet vil fortsætte med at vokse i de kommende år, og om fire år vil virksomhederne købe forretningssystemer for 11 milliarder kroner, spår analysevirksomheden.
De store investeringer i eksempelvis ERP, CRM og CMS-systemer kommer nu, fordi der mange steder er skruet op for it-budgettet.
Samtidig har mange virksomheder tidligere investeret i et CRM- eller ERP-system, der nu skal opgraderes til 2. eller 3. generation.
Standardløsninger vinder frem
Standardløsninger fra eksempelvis SAP, Siebel eller Peoplesoft vinder frem på bekostning af specialudviklede forretningssystemer tilpasset det enkelte firma.
- Standardsystemer er langsomt ved at presse specialløsningerne ud. Det er især SAP og Microsoft, som gør det virkelig godt i øjeblikket, men der er også masser af plads til nicheløsninger, siger analytiker Mette Ahorlu fra IDC.
Hun pointerer, at et forretningssystem er meget mere end et stykke software. To tredjedele af pengene går til at få softwaren integreret i virksomheden. Det betyder, at konsulenter og systemintegratorer kan se frem til at tjene flere penge på eksempelvis implementering og tilpasning af standardsystemer i år.
Hård kamp mellem systemintegratorer
- Markedet for systemintegration er meget fragmenteret. Vores analyse viser, at de 10 største integratorer - heriblandt IBM, Mærsk Data og Ementor - kun sidder på 40 procent af markedet, siger analytikeren.
Derfor forudser hun, at der fremover vil blive udkæmpet en hård kamp mellem de danske systemintegratorer om en relativ lille del af markedet.
- De fleste store systemintegratorer fokuserer meget snævert på SAP i øjeblikket. Selv om SAP vinder frem, så er der langt fra tale om, at det er ved at udkonkurrere alle andre forretningssystemer. Derfor skal integratorene differentiere sig fra konkurrenterne, siger Mette Ahorlu.