Analysevirksomhederne IDC og Canalys er enige om, at europærerne har hevet flere lommecomputere og avancerede mobiltelefoner - såkaldte smartphones - ned af butikshylderne i de første tre måneder af 2004 end nogensinde før.
Men hvor britiske Canalys har regnet sig frem til, at væksten er på hele 62 procent, så mener IDC, at der "kun" er blevet solgt 25 procent flere PDA'er og smartphones i år end i fjor.
Canalys opgør, at der blev solgt over 2,5 millioner apparater i Europa, Mellemøsten og Afrika i årets tre første måneder, mens IDC har regnet sig frem til, at der røg 1,5 millioner lommecomputere og avancerede mobiltelefoner over disken.
IDC har dog kun regnet Europa med, hvilket forklarer en del af forskellen. Samtidig er der stor forskel på, hvilke kriterier analysevirksomhederne anvender, når de udnævner en mobiltelefon til smartphone.
Hos Canalys er definition så svag, at stort set alle mobiler, der kan bruges til andet end at telefonere, får betegnelsen smartphone. IDC har lidt skrappere krav. Telefonen skal blandt andet kunne hente og køre applikationer fra nettet og være i stand til at lagre ny data.
Nokia - succes eller fiasko?
Begge analyseselskaber er enige om, at salget af smartphones vokser hurtigere end salget af lommecomputere. Canalys mener, at markedet er vokset med 83 procent, mens IDC holder sig til mere beskedne 35 procent.
Canalys har regnet sig frem til, at Nokia har haft et godt kvartal, hvor finnerne har solgt 89 procent flere smartphones end sidste år. Samtidig har Nokia øget sin markedsandel fra 71 til knap 74 procent.
IDC er mere på linje med Nokia selv, der i sidste uge meldte om skuffende omsætning i årets tre første måneder. På trods af, at finnerne solgte 19 procent flere telefoner end sidste år, faldt omsætningen med 15 procent. IDC mener, at både Nokia og Sony Ericsson, på trods af øget salg og efterspørgsel, ikke var i stand til at tjene flere penge på telefonerne.
- Organisatoriske restruktureringer og ændringer i forretningsgangene har helt sikkert hæmmet Nokias evne til at være lige så effektive i dette kvartal som tidligere, siger analytiker Andrew Brown fra IDC.
Begge analysevirksomheder vurderer, at Hewlett-Packard har formået at bevare sin førende position på markedet for lommecomputere foran ærkerivalen Palm.