Verdens næststørste mobilproducent, amerikanske Motorola, haler for første gang i årevis ind på ærkekonkurrenten Nokia.
Motorola er således kommet godt ud af starthullerne i 2004 og har i årets tre første måneder stjålet markedsandele fra Nokia på det finske mobilselskabs hjemmemarked i Europa.
Derfor har amerikanerne også svært ved at få armene ned og jubler over, at selskabet tilsyneladende har fået bedre styr på tidligere tiders problemer med eksempelvis alt for sene lanceringer af nye produkter.
Motorola forventer, at udviklingen fortsætter resten af året, og mobilselskabet har tilsyneladende noget at have optimismen i, da amerikanerne har taget et gevaldigt spring fremad i både omsætning og indtjening i årets første kvartal.
Motorola tredoblede indtjening
Motorola tredoblede således sin indtjening i årets tre første måneder sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig solgte amerikanerne 25,3 millioner mobiltelefoner i kvartalet, hvilket gav en vækst på 67 procent.
Dermed står Motorolas resultater i første kvartal i skarp kontrast til Nokias, der i sidste uge måtte præsentere aktionærerne for et fald i omsætningen på 15 procent. Faldet kom på trods af øget salg, men desværre for Nokia er det de billige telefoner, kunderne køber.
Motorolas andre divisioner, heriblandt mobilnetværk, Tetra-radiosystemer og set top-bokse, kunne alle rapportere øget omsætning og indtjening i årets første kvartal.