Næsten 70 procent af de danske virksomheder er blevet så trætte af at blive bombarderet med uopfordrede reklamemails, at de har investeret i et spamfilter. Derudover regner 20 procent af firmaerne med at anskaffe et spamfilter i år.
Det viser en ny analyse af spam-problematikken i Danmark, som analysevirksomheden IDC har foretaget i samarbejde med Computerworld Online.
Analysen tager udgangspunkt i interviews med 414 danske it-chefer om, hvordan de håndterer spam til dagligt.
De danske it-chefer har taget spamfilter-våbenet til sig, og de er langt hen ad vejen godt tilfredse med filtrenes effektivitet.
- Spamfiltrene virker, det er der ingen tvivl om. Næsten 25 procent af virksomhederne melder om nedgang i spam-mængden på mellem 90 og 100 procent, siger analytiker Karsten Fogh Ho-Lanng fra IDC.
Hostede løsninger virker bedst
Man kan i dag købe spamfiltre, der enten skal placeres på hver enkelt pc i virksomheden, på selskabets mailserver, eller hos en ekstern vært. Analytikeren oplyser, at hostede spamfiltre tilsyneladende er de mest effektive.
- Filtre på klienten eller serverbaserede løsninger får spam-mængden til at falde med gennemsnitligt 56 procent, mens de hostede filtre kan præsentere et fald på 72 procent, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
Det danske marked for spamfiltre domineres af den danske virksomhed Softscan, der sidder på 19,2 procent af markedet. I det hele taget er de danske filterleverandører godt med, da de sidder på over 35 procent af markedet, på trods af at de kun udgør syv af de i alt 43 leverandører.
Trend Micro sælger næstflest filtre med en markedsandel på 9,1 procent. Herefter kommer Virus112, Mailsweeper, McAfee, Spamfighter og Comendo, der sælger mellem seks og tre procent af de danske virksomheders spamfiltre.
Relevant link