Artikel top billede

Tidens store it-udfordring: Kan du gøre din teknologi usynlig?

Alle taler om big data, personaliserede intelligente systemer og mobile løsninger. Men alligevel venter vi stadig på løsningerne, der for alvor kan imponere. Måske er der for meget fokus på teknik og for lidt på brug?

Big data, personaliserede intelligente systemer og mobile løsninger - måske nemmest samlet under fællesbetegnelsen "digitalisering" - har været omdrejningspunktet for meget af it-udviklingen de seneste par år.

Begejstringen vil næsten ingen ende tage, når jeg kigger på pressemeddelelserne, som hver dag fylder redaktionens indbakker.

Alligevel er der ufatteligt få håndgribelige produkter. Og de få eksempler, som Microsofts Band og Apple Watch, er tidlige beta-produkter, som nok er mobile, men langtfra intelligente eller personlige.

Efterspørgslen er også til at overse. Hver gang, vi skriver om smartwatches, er der læsere, som i kommentarfeltet forsikrer os om, at de i al fremtid kan og vil leve uden.

Almindeligt at teknologi føles unødvendigt

Men ifølge den hollandske filosof og forsker Koert van Mensvoort er det helt naturligt, at nye teknologier føles som unødvendige - indtil vi pludseligt bruger dem. Som yuppiernes støjende mobiltelefoner i 90'erne, der nu er hvermandseje.

Koert van Mensvoort har opstillet syv trin, som teknologier skal igennem. Fra de første forestillinger om, hvad vi kan en dag, til teknologien er så udbredt, at teknologien i selv bliver usynlig.

Det, som den engelske sociolog Anthony Giddens kalder ekspertsystemer - altså systemer, som vi bruger i hverdagen, men hvis komplicerede indre funktioner er en slags moderne magi, vi tager for givet.

Tag bare bilen som eksempel: For 100 år siden var persontransport med bil ikke bare transport, men derimod en livsstil, som krævede særligt tøj, særlige briller og ikke mindst et vist kendskab til teknologi som karburatorer, tændspoler og ikke-standardiserede gearskift, hvis man skulle gøre sig håb om at komme fra A til B i bare nogenlunde fart.

Det var dybest set en transportform for de indviede, og det krævede både en generel velstandsstigning og en stor indsats fra ingeniører og designere, før bilen var parat til opnå den status, som den har fået de seneste 50 år.

Stopper teknikerne for tidligt?

Det skyldes i følge Koert van Mensvoort, at det er opfinderne, forskerne og praktikerne, som operationaliserer og udformer teknologien.

Men næste skridt - det, som handler om accept af en given teknologi eller løsning og der, hvor opfindelserne løftes ind i hjem, virksomheder og bevidstheden - sker ved hjælp af brugervenlighed, marketing og design.

Koert van Mensvoorts vigtigste pointe er dog, at en teknologis sidste trin - der hvor teknologien bliver usynlig i hverdagen - ofte ikke interesserer de teknologiprofessionelle.

Vi har bygget netværket, kørt vores test og sikret oppetiden - og så overlader vi det til andre at tage de sidste skridt.

En lidt hurtig generalisering, men det er måske derfor, vi stadig venter på de løsninger, som viser værdien ved big data, personaliserede intelligente systemer og mobile løsninger?



Vil du vide mere om data og forretning? Computerworld afholder sammen med Berlingske Business konferencen "Beyond Data" d. 27. maj med talere fra AirBnB, Ebay, Saxo.com, Københavns Lufthavne og mange flere.

Her kan du høre, hvordan de virksomheder anvender data i hverdagen. Se mere om konferencen her.