For at stå bedre i konkurrencen mod giganter som Amazon og dets digitale bogmarked, etablerer Saxo.com nu et innovationsprojekt med en støtte på 2.5 millioner kroner fra Industriens Fond.
Det skriver Berlingske Business, der har talt med Jørgen Balle Olesen, ejer af Saxo.com.
Den nye satsning omfatter et nyt strategiprojekt kaldet Dual Growth, udviklet af Kring Innovation, med fokus på at udvikle Saxo.com's forretningsmodel, for at sikre sig i fremtiden mod eksempelvis Amazon.
Saxo.com skal udnytte sin styrkeposition
Jørgen Balle Olesen fortæller blandt andet til Business, at mens Amazon især er en konkurrent i forhold til amerikansk litteratur, står Saxo.com med gode kort på hånde i forhold til dansk litteratur og data om de danske forbrugere.
Den danske direktør for Saxo.com udtaler blandt andet, at "Den styrkeposition har vi ikke tænkt os at opgive," og forklarer, at virksomheden allerede i dag tester "nye forretningsmodeller og teknologier."
Tal fra Foreningen af Dansk Internethandel (FDIH) viser, at Saxo er den sjettestørste netbutik i Danmark, mens Amazon kommer ind på en fjerdeplads.
Sprogligt niche-område
Sidste år forklarede Jørgen Balle Olesen til Computerworld, at Saxo.com har stor fordel af, at det danske marked er et sprogligt niche-område
"Det er ingen hemmelighed, at en af grundene til, at vi stadig kan eksistere i Danmark er, at vi er et lille sprogområde, som Amazon endnu ikke har fattet interesse for," siger han til Computerworld.
Læs også: Udenlandske kæmper jorder totalt danske webshops: Sådan forsøger Saxo.com at bekæmpe Amazon