Meget tyder nu på, at den kontroversielle taxa-app Uber har planer om at åbne for sin tjeneste i Danmark.
Tidligere på året kunne Computerworld fortælle, at Uber har åbnet en udviklingsafdeling i Aarhus, men det har længe været uklart, om Uber rent faktisk også har ønsket at lancere sin taxa-lignende tjeneste i Danmark.
Men med et nyt jobopslag ser Uber nu endeligt ud til at røbe sine planer for en dansk lancering.
I jobopslaget søger virksomheden en såkaldt "general manager", der skal være ansvarlig for at lancere Uber i København.
Derudover skal den kommende "general manager" blandt meget andet også være ansvarlig for at håndtere regulatoriske forhold.
Netop offentlige reguleringer er en af Ubers store udfordringer, fordi tjenesten truer med at vende op og ned på en taxabranche, der både i Danmark og i udlandet ofte er beskyttet af særlige reguleringer, og derfor bliver Uber også ofte anset for at være en af de mest kontroversielle nye tech-virksomheder.
Ifølge Computerworlds oplysninger er ansættelsen af en såkaldt "general manager" som regel den første ansættelse, som Uber foretager, før virksomheden slår sig ned i en ny by. Herefter vil der som regel bliver ansat en driftschef og en marketingschef, og til sidst kommer rekrutteringen af chaufførerne.
Aktive i nabolande
Uber er allerede aktiv i nabolande som Tyskland og Sverige, hvor de med tilstedeværelse i både Hamborg og Göteborg er rykket ganske tæt på den danske grænse.
Derfor overrasker det heller ikke Nikolaj Køster, der er medstifter af den danske taxa-app Drivr, at Uber tilsyneladende har planer om at lancere sin tjeneste i Danmark.
"Jobopslaget viser, at de snart kommer, og for os er der intet nyt i det. Men jeg tror dog ikke, at det er sådan, at de allerede kommer i morgen. De skal først have besat stillingen, og bagefter skal de have besat en række andre stillinger. Men det viser, at de tager det seriøst, og at de ønsker, at der skal ske noget i Danmark," siger han.
Vil Uber tilbyde samkørsels-tjenester i Danmark?
I starten af Ubers levetid tilbød virksomheden udelukkende eksklusiv transport i dyre limousiner, men i dag tilbyder Uber transport på et væld af forskellige niveauer.
Ubers billigste tilbud hedder UberPop, og det er et såkaldt ridesharing-tilbud, hvor turen bliver kørt af en privatperson i en privat bil.
Denne type service kan bedst beskrives som en mellemting mellem en taxa og en samkørselstjeneste i stil med den, som eksempelvis danske GoMore eller Ants tilbyder.
Samkørselstjenester er ikke underlagt den danske taxilovgivning, hvis betalingen udelukkende kompenserer chaufførens udgifter, og dermed ikke udgør en decideret indtægtskilde.
Derfor er det Nikolaj Køsters gæt, at Uber i første omgang vil forsøge at lancere et "ridesharing"-tilbud i Danmark, og på denne vis forsøge at undgå at blive omfattet at taxalovgivningen.
Frygter ikke Uber
Uber og Drivrs tjenester har mange ligheder, og de vil formodentligt skulle kæmpe med hinanden om de københavnske taxakunders gunst.
Men alligvel hævder Drivr, at virksomheden ikke frygter Ubers indtog. Snarere tværtimod.
"Vores holdning er, at Uber er en fantastisk konkurrent at have, fordi de hele tiden er med til at sætte barren i forhold til, hvad der kan lade sig gøre inden for service og innovation i persontransport," siger Nikolaj Køster.
Drivr og Uber adskiller sig dog på et punkt. I modsætning til Drivr leverer Uber både den teknologiske løsning og selve transporten, mens Drivr kun leverer teknologien og overlader transporten til samarbejdspartnere.
I København samarbejder Drivr med taxaselskabet 4x27 - Amager-Øbro samt en limousine-service. Men virksomheden har indtil videre ikke haft succes med at få samarbejdspartenere i det øvrige Danmark.
Men det er Drivrs forhåbning, at en intensiveret konkurrence-situation vil betyde, at taxabranchens interesse for avancerede app-løsninger som Drivrs vil stige.
"Jo mere Uber kommer ind og ryster posen, jo mere vil taxabranchens efterspørgsel efter vores produkt stige. Så vi er sådan set fint tilfredse," siger Nikolaj Køster.
Han forventer desuden, at Uber kan være med til at vænne danskerne til at bruge deres telefoner, når de skal bestille og betale for deres transport.
"Når det gælder efterspørgslen hos slutbrugerne, er jeg også helt overbevist om, at jo mere du kan være med til at kultivere markedet, jo bedre er det for os," siger han.
Men kan man ikke også argumentere for, at mange folk kun ønsker at have én taxa-app installeret på deres telefon, og der kan I risikere, at de vælger Uber fremfor Drivr?
"Jamen, jeg er da ikke tvivl om, at der kommer til at gå nogle markedsandele til Uber. Men jeg tror, at der primært vil gå markedsandele fra de taxaselskaber, der er bagud på teknologien. Her er der masser af volumen at hente for os, men også for Uber. Vi har så meget selvtillid, at vi føler os sikre på, at Uber ikke kommer til at levere et bedre produkt end det, vi har. Men de kommer helt sikkert til at levere et produkt, der er bedre end det, som de andre har, " siger han.
Uber kan skabe deregulering
Når Uber går ind på nye markeder bliver tjenesten ofte mødt af protester fra den etablerede taxabranche, der mener, at tjenesten er i strid med taxalovgivningen.
Danske Drivr havde en lignende oplevelse, da virksomheden tidligere på året lancerede sin tjeneste i Aarhus. Her blev Drivr nød til at trække sig ud efter efter få dage, da chaufførerne ifølge Drivr blev udsat for chikane fra chauffører fra konkurrerende taxaselskaber, der mente, at Drivrs tilstedeværelse i Aarhus var ulovlig.
Selvom Drivr og virksomhedens samarbejdspartnere afviser beskyldningerne, så erkender Nikolaj Køster dog, at taxalovgivningen gør det svært for Drivr og Uber at etablere sig i nye danske byer.
Derfor mener han også, at Ubers indtog i Danmark kan skabe et pres for en deregulering af den danske taxalovgivning.
"Vi har ikke tænkt os at opfordre vores partnere til at bryde loven, men hvis Uber er ligeglade og bare møver en stor amerikansk lastbil ind i de her byer og hælder biler ud over det hele, så vil forbrugerne også opdage, at det er en god service, og de vil hurtigt begynde at stemme med tommefingeren på deres mobiltelefon. Jeg tror, at det vil medføre, at lovgivningen vil blive ændret og, at vi dermed også får lettere ved at gå ind i de her byer, " siger han.
Computerworld har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Ubers pressetjeneste.
Læs også:
Stor mystik om taxa-gigants indtog i Danmark
Dansk taxa-app flygter fra Aarhus: "Vi er blevet udsat for chikane og trusler"