Artikel top billede

Stor undersøgelse: Disse apps hitter hos danskerne lige nu

Danskerne benytter i stigende omfang apps, hvor især underholdnings-apps hitter. Den slags megatrends kan app-udviklingshuse snildt lade sig inspirere af, når de skal udvikle mobil-applikationer til kunderne.

Danskerne vil underholdes via apps på deres smartphones.

Det fremgår tydeligt af Danmarks Statistiks opgørelse over de apps, som danskerne i 2014 har hentet til deres smartphones.

Blandt de allermest populære apps topper kategorien 'underholdning', hvilket kunne være smartphone-applikationer til spil, bøger, film og musik. 77 procent af de danske smartphone-brugere har således hentet underholdnings-apps i år.

To tredjedele af befolkningen har på de følgende pladser downloadet apps med trafikinfo eller organiserings-apps i form af eksempelvis kalender-funktion samt finans-apps, der typisk dækker over netbank og mobilbetaling.

39 procent svarende til cirka 920.000 personer har hentet apps, der kan hjælpe dem i kontakten med den offentlige sektor. I denne kategori er apps for eksempel beregnet til at komme i kontakt med Skat eller tilgå sin e-Boks.

Sms er stadig mobil-kongen

I Danmarks Statistiks publikation 'It-anvendelse i befolkningen 2014' er det angivet, at 90 procent af danskere mellem 16 og 89 år har brugt en mobiltelefon eller smartphone inden for de seneste tre måneder.

58 procent af denne population henter apps. Dermed er brugen af apps langtfra så udbredt som afsendelsen af sms'er.

92 procent af brugerne benytter således sms'er, mens internetbrug og MMS'er følger efter som henholdsvis den anden- og tredjemest populære mobil-aktivitet.

Først på fjerdepladsen kommer apps-bruget, og det overrasker egentlig ikke Andreas Rasmussen, managing partner i app-udviklingshuset Nodes.

"Udbredelsen af apps hænger naturligvis sammen med smartphone-penetrationen i befolkningen, som ligger et sted mellem 60 og 70 procent," siger han.

Set i det lys svarer det til, at langt størstedelen af alle danskere med smartphone benytter apps.

Virksomheder skal også spille

Andreas Rasmussen fortæller også, at et app-udviklingshus som Nodes skelner til megatrends som Danmarks Statistiks opgørelse er et resultat af.

"Vi lytter naturligvis til kundernes behov, men vi prøver jo også at præge dem med de tendenser, der er hos almindelige app-forbrugere. En populær app-type er vejr-apps, og derfor kunne en virksomhed som Vestas levere eksempelvis vejrudsigter frem for en oversigt over vindmøller, der ellers lå tættere på deres kerneforretning."

Han nævner, at når spil er så populært hos hr. og fru Hansen med en smartphone, så kan underholdning i form af gamification også blive en del af virksomheds-apps.

"Man kunne sagtens forestille sig, at chipsfabrikanten Kims lancerede en app, hvor en pacman-lignende figur jagtede selskabets nyeste chips frem for kirsebær, så forbrugerne kan underholdes og interagere med brandet på samme tid," lyder det fra Andreas Rasmussen.

Interne apps er det nye sort

Nodes' managing partner fortæller, at en ny trend inden for app-udvikling er interne apps til virksomhedens medarbejdere.

Så når en sælger i en virksomhed eksempelvis får leads i mange forskellige brancher, kan denne sælger i bedste gamification-ånd blive belønnet i en app, som kollegerne kan følge med i.

"Det er jo et virtuelt klap på ledelsen, som måske ikke altid har tid til at rose den enkelte medarbejder personligt," siger Andreas Rasmussen.

I dag er det lige under halvdelen af Nodes' app-udvikling, der er interne apps, og der er en kraftigt stigende efterspørgsel virksomheds-apps til medarbejderne.

Disse apps kan bruges til alt fra at promovere sælgernes leads internt i et salgsteam, indrapportering af hjemmehjælperens plejebesøg og ved hjælp af Bluetooth-teknologi kan runderingsvagter registrere deres vagtruter.

"Interne apps til for eksempel 300.000 kroner kan på et taktisk plan gøre manuelle og ofte kedelige processer meget mere automatiserede og samtidig sikre relevante data på farten. Det er jo billigt i forhold til indkøb af et stort, forkromet it-system, som medarbejderne skal sidde og taste oplysninger ind i," siger Andreas Rasmussen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer