Danskerne vil underholdes via apps på deres smartphones.
Det fremgår tydeligt af Danmarks Statistiks opgørelse over de apps, som danskerne i 2014 har hentet til deres smartphones.
Blandt de allermest populære apps topper kategorien 'underholdning', hvilket kunne være smartphone-applikationer til spil, bøger, film og musik. 77 procent af de danske smartphone-brugere har således hentet underholdnings-apps i år.
To tredjedele af befolkningen har på de følgende pladser downloadet apps med trafikinfo eller organiserings-apps i form af eksempelvis kalender-funktion samt finans-apps, der typisk dækker over netbank og mobilbetaling.
39 procent svarende til cirka 920.000 personer har hentet apps, der kan hjælpe dem i kontakten med den offentlige sektor. I denne kategori er apps for eksempel beregnet til at komme i kontakt med Skat eller tilgå sin e-Boks.
Sms er stadig mobil-kongen
I Danmarks Statistiks publikation 'It-anvendelse i befolkningen 2014' er det angivet, at 90 procent af danskere mellem 16 og 89 år har brugt en mobiltelefon eller smartphone inden for de seneste tre måneder.
58 procent af denne population henter apps. Dermed er brugen af apps langtfra så udbredt som afsendelsen af sms'er.
92 procent af brugerne benytter således sms'er, mens internetbrug og MMS'er følger efter som henholdsvis den anden- og tredjemest populære mobil-aktivitet.
Først på fjerdepladsen kommer apps-bruget, og det overrasker egentlig ikke Andreas Rasmussen, managing partner i app-udviklingshuset Nodes.
"Udbredelsen af apps hænger naturligvis sammen med smartphone-penetrationen i befolkningen, som ligger et sted mellem 60 og 70 procent," siger han.
Set i det lys svarer det til, at langt størstedelen af alle danskere med smartphone benytter apps.
Virksomheder skal også spille
Andreas Rasmussen fortæller også, at et app-udviklingshus som Nodes skelner til megatrends som Danmarks Statistiks opgørelse er et resultat af.
"Vi lytter naturligvis til kundernes behov, men vi prøver jo også at præge dem med de tendenser, der er hos almindelige app-forbrugere. En populær app-type er vejr-apps, og derfor kunne en virksomhed som Vestas levere eksempelvis vejrudsigter frem for en oversigt over vindmøller, der ellers lå tættere på deres kerneforretning."
Han nævner, at når spil er så populært hos hr. og fru Hansen med en smartphone, så kan underholdning i form af gamification også blive en del af virksomheds-apps.
"Man kunne sagtens forestille sig, at chipsfabrikanten Kims lancerede en app, hvor en pacman-lignende figur jagtede selskabets nyeste chips frem for kirsebær, så forbrugerne kan underholdes og interagere med brandet på samme tid," lyder det fra Andreas Rasmussen.
Interne apps er det nye sort
Nodes' managing partner fortæller, at en ny trend inden for app-udvikling er interne apps til virksomhedens medarbejdere.
Så når en sælger i en virksomhed eksempelvis får leads i mange forskellige brancher, kan denne sælger i bedste gamification-ånd blive belønnet i en app, som kollegerne kan følge med i.
"Det er jo et virtuelt klap på ledelsen, som måske ikke altid har tid til at rose den enkelte medarbejder personligt," siger Andreas Rasmussen.
I dag er det lige under halvdelen af Nodes' app-udvikling, der er interne apps, og der er en kraftigt stigende efterspørgsel virksomheds-apps til medarbejderne.
Disse apps kan bruges til alt fra at promovere sælgernes leads internt i et salgsteam, indrapportering af hjemmehjælperens plejebesøg og ved hjælp af Bluetooth-teknologi kan runderingsvagter registrere deres vagtruter.
"Interne apps til for eksempel 300.000 kroner kan på et taktisk plan gøre manuelle og ofte kedelige processer meget mere automatiserede og samtidig sikre relevante data på farten. Det er jo billigt i forhold til indkøb af et stort, forkromet it-system, som medarbejderne skal sidde og taste oplysninger ind i," siger Andreas Rasmussen.