Den internationale taxa-gigant Uber har slået sig ned i Danmark.
Virksomheden, der for nylig blev vurderet til en værdi på knap 100 milliarder danske kroner, har åbnet en udviklingsafdeling i Katrinebjerg i Aarhus.
Udviklingsafdelingens eksistens bekræftes blandt andet af forskerparken Incubas hjemmeside, hvor Uber er opført på listen over de i alt 120 virksomheder, der er tilknyttet Incuba.
Det er uvist, hvilke opgaver udviklingsafdelingen løser i Danmark. Kilder oplyser dog til Computerworld, at åbningen af afdelingen ikke nødvendigvis er ensbetydende med, at en lancering af Ubers tjeneste i Danmark er nært forestående.
Hos brancheorganisationen for danske taxivognmænd, Dansk Taxi Råd, bliver Ubers aktiviteter i Danmark dog fulgt nøje, og rådet vurderer, at Ubers danske udviklingskontor meget vel kan være en forpost før en større lancering af Ubers tjeneste i Danmark.
"Vi ser det som en mulig indikation på, at Uber er på vej ind på det danske marked. Jeg tror i hvert fald ikke på, at man åbner et udviklingskontor i Aarhus, hvis det ikke er, fordi man ser nogle muligheder på det danske marked," siger Trine Wollenberg, direktør for Dansk Taxi Råd, til Computerworld.
Verdensomspændende imperium
Gennem de seneste år har Uber også lanceret sin tjeneste i vores nabolande Sverige og Tyskland, mens Uber altså indtil videre er gået uden om Danmark.
Men det danske taxamarked, der i øjeblikket har en årlig omsætning på fem milliarder kroner og beskæftiger 6.000 mennesker på fuldtid, vil givetvis være et attraktivt marked for Uber.
Uber blev i 2009 stiftet af den amerikanske iværksætter Travis Kalanick, og i dag har virksomheden udviklet sig til et verdensomspændende imperium, der er ved at vende op og ned på taxa-branchen.
I de første år var Uber udelukkende en tjeneste, der tilbød en limousine-lignende transport til priser, der er betydeligt lavere end traditionel limousine-kørsel. Efterfølgende har Uber dog også lanceret tjenesten UberX med lavere priser og knap så luksuriøse biler.
Tvivl om lovligheden
For nylig skabte det overskrifter, da den danske taxatjeneste Drivr, der har en forretningsmodel, som på mange måder minder om Ubers, måtte lukke for sin tjeneste i Aarhus.
Drivr har forklaret, at det skete, efter at flere af virksomhedens chauffører blev chikaneret af chauffører fra konkurrerende selskaber, der mener, at Drivr i Aarhus opererer i strid med taxaloven.
Situationen i Aarhus lyder nærmest som et ekko af de udfordringer, som Uber har kæmpet med i flere europæiske storbyer.
Her har den eksisterende taxa-branche protesteret voldsomt mod Ubers indtog på taxamarkedet.
Eksempelvis blokerede vrede taxachauffører for få måneder siden trafikken i flere europæiske storbyer i protest mod Uber, der ifølge chaufførerne driver ulovlig taxaforretning.
Taxi Råd: Sådan kan Uber blive lovligt i Danmark
Det er derfor også Dansk Taxi Råds vurdering, at Uber skal tilpasse sin forretningsmodel, hvis virksomheden skal operere lovligt i Danmark.