Artikel top billede

(Foto: LASSE HYLDAGER /)

Ny Stofa-direktør: Set-top-boksen skal væk - alt for besværlig

Top 100 2014: Tv-bokse og et væld af forskellige brugerflader hæmmer den moderne tv-oplevelse, lyder det fra den danske kabel-udbyder Stofa. Læs om Stofas visioner for fremtidens tv.

I gamle dage var tv-kiggeri en relativt simpel oplevelse. Du tændte for tv'et og valgte en kanal.

Anderledes ser det ud i dag.

Nu er et tv ofte udstyret med et utal af dimser. En tv-boks fra din kabeludbyder, et Apple-tv, en Chromecast, bluray-afspillere og spillekonsoller.

De medfølgende fjernbetjeninger fylder hele sofa-bordet, og du skal skifte mellem en række forskellige brugerflade af varierende kvalitet. 

Med andre ord. Den moderne tv-oplevelse kan være en forvrirrende og frygteligt rodet oplevelse. Måske især for de tv-seere, der ikke er helt så meget på teknologisk hjemmebane som den gennemsnitlige Computerworld-læser.

Det erkender den danske kabel-tv-udbyder Stofas administrerende direktør Ole Fruekilde Madsen, der for nylig er tiltrådt som administrerende direktør for Stofa.

"Det er ikke optimalt, når hardwaren går ind og bliver et forstyrrende element. Jeg har aldrig mødt en kunde, der ønsker øget kompleksitet, og derfor mener jeg også, at tv-bokse er noget, som på sigt skal fjernes. De skal bare væk. De eksisterer kun, fordi teknologien i øjeblikket er på et stadie, hvor det endnu ikke er muligt at fjerne det," siger han.

Vil skabe orden i rodet

Stofa er netop blevet kåret som telebranchens bedste virksomhed i forbindelse med Computerworlds årlige Top100-konkurrence, og ifølge Ole Fruekilde Madsen er en del af Stofas succesopskrift, at virksomheden arbejder på at skabe en mere enkel og overskuelig oplevelse i et ellers forvirrende miljø.

Netop dette bliver en af de væsentligste opgaver for kabeludbydere i fremtiden, mener Ole Fruekilde Madsen.

"I fremtiden bliver det vores opgave at være den integrator, der gør det muligt for forbrugeren at få let adgang til indhold uden at skulle skifte mellem en masse forskellige brugerflader. Vi skal fjerne kompleksitet for brugerne," siger han.

Den bedste løsning på dette problem vil i mange tilfælde stadigvæk være en tv-boks, mener Ole Fruekilde Madsen.

Stofa tilbyder derfor en smart-tv-boks, der i lighed med de fleste af den slags bokse ikke bare giver adgang til almindelig flow-tv, men også tilbyder en række interaktive tjenester. Folk får eksempelvis adgang til et tv-arkiv med ældre udsendelser, de får mulighed for at genstarte et program og brugerne får desuden adgang til et bredt et udvalg af film, som de kan leje.

Ifølge Ole Fruekilde Madsen vil det næste skridt være at integerere flere forskellige streamingtjenester på Stofas platform og dermed gøre det mindre påtrængende for brugeren at tilslutte flere dimser til deres tv.

Stor i Danmark, men lille internationalt

Selvom Stofa med sine mere end 500.000 kunder er en stor spiller på det danske marked, så er virksomheden en lille spiller på det internationale marked.

På trods af det udvikler Stofa selv brugerfladen til sine tv-boks. Det er et relativt lille udvikler-team på 20 personer, der løfter denne opgave.

Men i kampen om at sikre brugerne den bedste tv-oplevelse skal Stofa konkurrere med softwareløsningerne fra nogle af verdens største virksomheder. Eksempelvis Google, Apple og Samsung, der har enorme ressourcer til rådighed samt adgang til nogle af verdens mest talentfulde ingeniører og brugerflade-designere. 

Ole Fruekilde Madsen vurderer dog, at Stofa på indholdssiden har en konkurrencefordel, fordi virksomheden er leveringsdygtig i dansk indhold.

"Den store udfordring for de store globale spillere er at få nok relevant lokalt indhold, så hvis vi gør det let for brugerne at tilgå de internationale tjenester gennem en Stofa smart-tv-boks og samtidig har bedre lokalt indhold, så tror jeg, at vi står stærkt," mener Ole Fruekilde Madsen. 

Apple-tv vil være en mulighed

Der har længe været rygter om, at Apple udover virksomheden eksisterende tv-boks, Apple TV, også vil introducere et Apple-fjernsyn. Noget der meget vel kan vise sig at være en "gamechanger" for både fjernsyns-producenterne og kabel-udbyderne.  

Introduktionen af et Apple-fjernsyn kan udgøre en trussel for kabel-tv-udbydere som Stofa, fordi Apple traditionelt set ønsker så stor kontrol med brugeroplevelsen som mulig.

Det kan true med at reducere kabeludbydere til en simpel  leverandører af indhold uden indflydelse på brugeroplevelsen, og i værste fald kan de ende som en netværksleverandør, der blot forsyner tv-seerne med båndbredde, som i stedet bliver brugt på internetbaserede streamingtjenester som Netflix.

I det lys er det måske ikke helt overraskende, at amerikanske medier har hævdet , at Apples tv-projekt er blevet sat på standby, fordi de amerikanske kabeludbydere og Apple ikke kan blive enige om et samarbejde.

Angiveligt vil kabeludbyderne hellere fastholde indhold og funktioner på sine egne tv-bokse i stedet for at integrere dem i et Apple-tv

Men hvis Apple introducerer et fjernsyn, så vil Stofa som udgangspunkt ikke se det som en trussel, men som en forretningsmulighed, der kan gøre det muligt for Stofa at tilbyde en enkel og integreret brugeroplevelse til sine kunde, fortæller Ole Fruekilde Madsen.

"Det er ikke noget, som jeg er nervøs for. Der vil være et behov for flow-tv eller om ikke andet noget dansk-produceret tv, og derfor vil Apple være nød til at tale med Stofa, der har en halv million kunder i Danmark," siger han.

For at forklare hvilke muligheder et Apple-fjernsyn kan skabe for Stofa, drager han en parallel til Apples indtog på mobilmarkedet:

"Det der revolutionerede mobiltelefon-markedet var jo lige netop, at der var et firma, der introducerede en telefon med kun en knap. Det skete på et tidspunkt, hvor mange gik og troede, at telefonerne skulle have endnu flere knapper og have endnu flere komplekse funktioner," siger han.

Sidder tv'et fast i 70'erne?

Apple-direktøren Tim Cook har ved flere lejligheder sagt, at tv-området er et, som Apple har "intens interesse for", og for nylig leverede han en barsk kritik af den moderne tv-oplevelse:

"Tv er en af de ting, der stadigvæk sidder fast i 1970'erne. Tænk på alle ting, der har ændret sig siden. Men med tv'et føler du nærmest, at du skruer tiden tilbage. Brugerfladerne er forfærdelige," sagde Tim Cook, da han tidligere på måneden blev interviewet af den amerikanske tv-vært Charlie Rose. 

En vurdering som Ole Fruekilde Madsen tildels er enig i.

"Traditionelt flow-tv er jo også det, som vi havde i 70'erne, og i dag bliver der så bygget nogle streamingtjenester oven på den oplevelse, men de tjenester er i min optik ikke enkle nok at tilgå. Så ja, der er dele af tv-oplevelsen, som er fanget i 70'erne," siger han.

Den mest populære af denne type film-streaming-tjenester er amerikanske Netflix, der ifølge tal fra Kulturstyrelsen og TNS Gallup jævnligt bliver brugt i 22 procent af alle danske husstande. 

Samme undersøgelse viser desuden, at over halvdelen af alle danskere har gjort brug af en streaming-tjeneste, og ikke overraskende er de især populære blandt i den yngre generation. 

Eksempelvis kunne den danske brancheorganisation for forbrugerelektronik, BFE, allerede for halvandet år siden offentliggøre tal, der viste, at de yngre seere mellem 15 og 34 år langsomt var begyndt at erstatte traditionelt tv med streamingtjenester og on-demand-tv. 

Cable-cutting findes også i Danmark

Cable cutting kalder amerikanerne dette fænomen, hvor især de yngre generationer erstatter kabel-tv med streaming. 

Denne tendens kan også i mindre omfang spores i Danmark, fortæller Ole Fruekilde Madsen. 

"I forhold til vores samlede kundebase, så er det en mindre gruppe. Men det er rigtigt, at vi møder kunder, der siger: ‘En tv-pakke er ikke noget jeg har brug for. Jeg har kun brug for bredbånd'," fortæller han. 

Ifølge Ole Fruekilde Madsen er det typisk studerende, der vælger denne løsning, og ofte kombinerer de det med et tilvalg af en bredbåndsløsning med højere hastighed. Men Stofa ser også en tendens, hvor folk nedskalerer deres tv-pakker og vælger at få færre tv-kanaler som de kombinerer med streamingløsninger og digital filmleje. 

"Det er dog stadigvæk langt, langt over halvdelen, der holder fast i de store tv-pakker. Men jo, det er tendenser som vi ser i dag, og som vi ser ofte med med ny teknologi, så er der er sandsynligvis en vis indkøringstid inden det slår fuldt igennem," siger han og tilføjer

"Det er tendenser, som vi skal have respekt for. Stofa skal tage hånd om alle kundegrupper og alle generationer," siger han.

Nye tjenester giver mange valg

De mange streamingløsninger udstyrer tv-seerne med et utal af valgmuligheder. 

Det er ikke mange år siden, at folks tv-oplevelse var styret af programtilrettelæggerne på de forskellige tv-kanaler, der sammensatte en sendeflade for seerne, men i dag kan folk selv bestemme. 

Tv-oplevelsen har bevæget sig fra det, som Ole Fruekilde Madsen kalder en lean back-oplevelse til en lean forward-oplevelse, hvor der stilles større krav til seernes aktive deltagelse. Men når brugerne bliver stillet overfor mange valg er det også med til at øge kompleksisteten.

"I dag synes vi som brugere, at det er fascinerende, at vi kan tilgå film på Netflix og iTunes, men vi ender med at blive trætte af det, hvis det ikke er let at tilgå," siger han.

I dag arbejder Netflix allerede med avancerede algoritmer, der forsøger at målrette relevant indhold til de enkelte brugere, og den slags kommer vi til at se mere af, mener Stofa-direktøren. 

Han forestiller sig tjenester, der på baggrund af brugerens demografiske oplysninger og tv-vaner kan sammensætte en hel tv-aften for seerne. 

"Jeg tror helt klart, at der på et tidspunkt kommer tjenester, som tygger din underholdning for dig. Jeg forestiller mig løsninger, der på baggrund af blandt andet alder, køn og tidligere vaner kan sammensætte et program for dig, der baserer sig på indhold fra sociale medier, flow-tv og demand-tjenester," siger han.

Læs også:
Stor omrokering på bredbåndsmarkedet: Stofa vokser og får ny direktør 

Farvel til dyrt kabel-tv - goddag til tre (næsten) perfekte apps

Her er forklaringen: Sådan finder Netflix frem til dine favoritfilm