Spåkonerne har længe forudset, at streamingtjenester som Netflix og HBO vil dræbe de traditionelle kabel-tv-pakker.
Men først nu ser det ud til, at tendensen er mulig at spore.
Amerikanerne, der har haft adgang til streamingtjenester betydeligt længere end os danskere, har i de seneste 12 måneder for første gang oplevet en nedgang i antallet af abonnenter på betalings-tv.
Netmediet GigaOM skriver, at en undersøgelse foretaget af analysebureauet Leichtman Research Group viser, at amerikanske kabel-tv-udbydere alene i det første kvartal af 2013 mistede 263.735 abonnenter.
Og i hele perioden fra april 2012 til marts 2013 mistede betalings-tv-udbyderne samlet set 80.000 abonnenter.
Ifølge Bruce Leichtman, chef for Leichtman Research, kan faldet tilskrives et mættet marked, et øget fokus på at hente abonnenter fra snævre, men mere attraktive, målgrupper samt den øgede konkurrence fra streamingtjenester som Netflix.
YouSee: Kunder køber mindre tv-pakker
Hos Danmarks største kabel-tv udbyder, YouSee, kan man dog ikke genkende tendensen.
Ifølge Ib Konrad Jensen, der er pressechef for YouSee, er streamingtjenester primært en trussel mod dvd-markedet.
"Det er dvd-salget og udlejningsmarkedet, der bliver ramt først. Det ser vi Danmark, og det er også det, som vi har set i USA. Men på længere sigt kan jeg naturligvis ikke udelukke, at vi også vil opleve et pres på det traditionelle tv-marked," siger han.
Uden at sætte tal på forklarer Ib Konrad Jensen dog, at YouSee har oplevet et lille fald i antallet af kunder. Men ifølge YouSee er små udsving i antallet af kunder ikke unormalt og skyldes ofte, at enkelte antenneforeninger har skiftet fra YouSee til Stofa - eller omvendt.
Men tidligere på året kunne brancheorganisationen for forbruger-elektronik (BFE) berette, at danske børnefamilier ser mindre tv end tidligere, og at de yngre seere mellem 15 og 34 år langsomt er begyndt at erstatte traditionelt tv-kiggeri med 'on demand-tv' og streamingtjenester.
Ifølge Ib Konrad Jensen har YouSee dog også oplevet en mindre tendens til, at flere kunder vælger de små tv-pakker fremfor YouSees dyreste tv-pakke, fuldpakken.
En tendens som YouSee afviser skal ses i sammenhæng med streamingtjenester som Netflix og HBO, der blot har været på det danske marked i mindre end et år.
"Det er nogle bevægelser, som vi har kunnet spore gennem flere år, og som vi vurderer skyldes den økonomiske krise, hvor folk forsøger at spare lidt penge i budgettet," siger han.
Cable-cutter fænomen mødes med skepsis
I USA er det såkaldte cable cutter-fænomen, hvor folk erstatter traditionelt tv med streamingtjenester, også hidtil blevet mødt med skepsis fra flere sider.
Paradoksalt nok har netop Leichman Research Group, virksomheden bag den nye undersøgelse, tidligere afskrevet cable-cutter-fænomenet.
Det skete i en artikel fra 2010 i New York Times, hvor Bruce Leichtman kaldte det for et hipt storbyfænomen, der kun trives hos et snævert segment af befolkningen, der alligevel ikke gider se tv.
Læs også:
Test: Netflix, HBO Nordic, YouBio og ViaPlay - hvem vinder?