Artikel top billede

(Foto: Janice Chan)

Nu sker det: Streamingtjenester begynder at stjæle tv-kunder

I USA er antallet af betalings-tv-kunder faldet for første gang. Vil vi opleve samme tendens i Danmark?

Spåkonerne har længe forudset, at streamingtjenester som Netflix og HBO vil dræbe de traditionelle kabel-tv-pakker.

Men først nu ser det ud til, at tendensen er mulig at spore.

Amerikanerne, der har haft adgang til streamingtjenester betydeligt længere end os danskere, har i de seneste 12 måneder for første gang oplevet en nedgang i antallet af abonnenter på betalings-tv.

Netmediet GigaOM skriver, at en undersøgelse foretaget af analysebureauet Leichtman Research Group viser, at amerikanske kabel-tv-udbydere alene i det første kvartal af 2013 mistede 263.735 abonnenter. 

Og i hele perioden fra april 2012 til marts 2013 mistede betalings-tv-udbyderne samlet set 80.000 abonnenter. 

Ifølge Bruce Leichtman, chef for Leichtman Research, kan faldet tilskrives et mættet marked, et øget fokus på at hente abonnenter fra snævre, men mere attraktive, målgrupper samt den øgede konkurrence fra streamingtjenester som Netflix.

YouSee: Kunder køber mindre tv-pakker 
Hos Danmarks største kabel-tv udbyder, YouSee, kan man dog ikke genkende tendensen.

Ifølge Ib Konrad Jensen, der er pressechef for YouSee, er streamingtjenester primært en trussel mod dvd-markedet.

"Det er dvd-salget og udlejningsmarkedet, der bliver ramt først. Det ser vi Danmark, og det er også det, som vi har set i USA. Men på længere sigt kan jeg naturligvis ikke udelukke, at vi også vil opleve et pres på det traditionelle tv-marked," siger han.

Uden at sætte tal på forklarer Ib Konrad Jensen dog, at YouSee har oplevet et lille fald i antallet af kunder. Men ifølge YouSee er små udsving i antallet af kunder ikke unormalt og skyldes ofte, at enkelte antenneforeninger har skiftet fra YouSee til Stofa - eller omvendt.

Men tidligere på året kunne brancheorganisationen for forbruger-elektronik (BFE) berette, at danske børnefamilier ser mindre tv end tidligere, og at de yngre seere mellem 15 og 34 år langsomt er begyndt at erstatte traditionelt tv-kiggeri med 'on demand-tv' og streamingtjenester.

Ifølge Ib Konrad Jensen har YouSee dog også oplevet en mindre tendens til, at flere kunder vælger de små tv-pakker fremfor YouSees dyreste tv-pakke, fuldpakken.

En tendens som YouSee afviser skal ses i sammenhæng med streamingtjenester som Netflix og HBO, der blot har været på det danske marked i mindre end et år. 

"Det er nogle bevægelser, som vi har kunnet spore gennem flere år, og som vi vurderer skyldes den økonomiske krise, hvor folk forsøger at spare lidt penge i budgettet," siger han.

Cable-cutter fænomen mødes med skepsis

I USA er det såkaldte cable cutter-fænomen, hvor folk erstatter traditionelt tv med streamingtjenester, også hidtil blevet mødt med skepsis fra flere sider.

Paradoksalt nok har netop Leichman Research Group, virksomheden bag den nye undersøgelse, tidligere afskrevet cable-cutter-fænomenet.

Det skete i en artikel fra 2010 i New York Times, hvor Bruce Leichtman kaldte det for et hipt storbyfænomen, der kun trives hos et snævert segment af befolkningen, der alligevel ikke gider se tv.

Læs også:
 

Test: Netflix, HBO Nordic, YouBio og ViaPlay - hvem vinder? 

10 ting du skal vide om Netflix




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere