Tv-markedet er i opbrud i Danmark på grund af den vilde fremmarch, tjenester som Netflix og HBO er på i disse år.
Det betyder, at danskerne er begyndt at opdage alternativer til de gængse kabel-tv-løsninger.
Nu sætter teleselskabet Telia det tunge skyts ind for at nuppe kunder fra eksempelvis YouSees kabel-tv-forretning.
Telia lancerer i dag løsningen Telia TV, der giver adgang til tv-kanaler i browseren og i apps som et alternativ til den klassiske kabel-tv-pakke.
Det mest opsigtsvækkende er dog, at Telia TV ikke kræver, at man har sit bredbånd eller mobilabonnement hos Telia.
"Sagt med et glimt i øjet, så ophørte stavnsbindingen i Danmark for over 200 år siden, og det er det, vi også godt vil gøre op med på tv-markedet," siger Christoph Nørgaard, privatkundedirektør i Telia, til Computerworld.
Vil adskille tv og bredbånd
Han beskriver den nuværende situation på det danske marked således:
"Man har har beskyttet bredbåndsmarkedet ved at smelte tv sammen med bredbånd, og vi tror helt enkelt på, at forbrugerne gerne vil have, at vi skiller de her ting ad."
"Så vi laver et rent tv-produkt, hvor kunden selv kan vælge, hvor de køber access."
Christoph Nørgaard lægger ikke skjul på, at det i høj grad er YouSees kunder, som Telia går efter med Telia TV.
"Der kan være nogle, som allerede har firmabetalt bredbånd, så det er i hvert fald ét segment," siger han og forklarer samtidig, at Telia har alt at vinde.
"Det er ikke nogen hemmelighed, at Telia i Danmark ikke har nogen stærk tv-position - vi har stort set ingen. Men i andre lande er vi markedsledere, så vi har jo tv-produktet og tv-kompetencen."
Det kan Telia TV bruges til
Telia TV giver mulighed for, at man kan se live tv, men samtidig er også HBO integreret, så man kan få adgang til det indhold fra Telia TV, hvis man har en konto.
Det er også muligt at leje film direkte fra app'en via SF Anytime.
Telia TV starter fra 79 kroner om måneden, hvor man får adgang til DR's kanaler, TV2 og Kanal 5.
Mellempakken giver adgang til yderligere 10 kanaler - heriblandt Eurosport, MTV, TV2 Film og News, Discovery og Kanal 6 og Kanal 9.
Den pakke koster 229 kroner om måneden, mens fuldpakken med 41 kanaler ligger på 299 kroner.
Et abonnement til Telia TV kan anvendes på fire forskellige enheder, men det er kun tilladt at streame på én enhed ad gangen på grund af rettighedsspørgsmål, oplyser Telia.
Også andre spillere
Telia TV kommer dog ikke bare til at skulle forsøge at nuppe YouSee-kunder eller kunder fra andre kabel-tv-selskaber.
Det er en lignende løsning, man finder hos eksempelvis Watch Me Now Her koster grundpakken 90 kroner (og har dog også tyske og svenske kanaler).
Det er dog oplagt, at det vil få en større indflydelse på markedet, når en tung spiller som Telia melder sig på banen med en løsning.
TDC's YouSee lancerede i begyndelsen af oktober YouSee Play, der blandt andet giver kunderne adgang til live tv på de mobile enheder og til film, serier og musik.
Tjenesten er dog forbeholdt TDC's bredbånds og mobil-kunder, så på den måde er der en markant forskel på YouSee Play og Telia TV.
Telia har hidtil haft en tv-løsning, der kun var tilgængelig for selskabets bredbåndskunder og krævede en set top boks ved fjernsynet, men nu gør selskabet altså op med den tankegang og vil i stedet levere tv-pakker som streaming for både egne og andres bredbånds- og mobil-kunder.
En klar mangel ved Telia TV er dog, at teleselskabet ikke har et samarbejde med Viasat - så der er ikke mulighed for at se eksempelvis TV3 og TV3 Plus.
"Det er ikke nogen hemmelighed, at vi har haft en dialog med Viasat om at få dem med på denne her løsning, og det har de ikke ønsket. Viasat har ikke ønsket at give os rettighederne til at sælge tv uden bredbånd," siger Christoph Nørgaard, privatkundedirektør i Telia, til Computerworld.
Her er Telias mål med løsningen
Han tilføjer dog, at Telia forventer at indgå partnerskaber med forskellige nye indholdsleverandører i den kommende tid.
"Nu starter vi med de aftaler, vi har, men vi kigger også på nogle af de spillere, der ikke er med i vores løsning, så de vil drypvis komme med. Der vil løbende blive lagt nye services på," forventer Christoph Nørgaard.
Christoph Nørgaard løfter lidt af sløret for Telias målsætning med Telia TV:
"Vi er ret overbeviste om, at det her bliver en succes, for vi kan se, at der er et stort behov for at kunne adskille tingene."
"Men om det er et fem- eller sekscifret antal kunder i løbet af næste år, det må tiden vise."
Læs mere senere i dag på Computerworld, hvor vi bringer en test af det nye Telia TV.
Læs også:
Farvel til dyrt kabel-tv - goddag til tre (næsten) perfekte apps
Nu starter den vilde streaming-krig om dig for alvor
Viaplay i kamp mod Netflix: Sådan skal streaming kunderne kapres