Artikel top billede

Sådan vil internet-baseret tv komme til at forandre tv-markedet

Interview: Internettet sætter tv-udbyderne under hårdt pres, og Stofa har netop reageret med en mulighed for at vælge kanaler på månedsbasis. Nye strømninger vil komme til at flytte rundt på hele tv-markedet, mener medieanalytiker Claus Bülow Christensen. Se hvordan her.

Stofa har brudt med den klassiske tv-løsning med et nyt tilbud, hvor du betaler for de enkelte kanaler på månedsbasis. 

Det kan du læse mere om her: Fremtidens tv-løsning er på vej: Men det er ikke det, vi lige er blevet præsenteret for.

Claus Bülow Christensen, digital medie analytiker og udviklingsdirektør i Zibra Digital Media Group, hvordan vil TDC's YouSee reagere på Stofas nye løsning?

"Det ligger i kortene, at YouSee må levere noget tilsvarende, og formodentligt arbejder man allerede på det. Der er jo pres fra forbrugerrådet og konkurrencestyrelsen mod pakkestrukturen, og kunderne har opdaget streamingtjenester."

Hvad betyder dette tilbud for den pris, som jeg ender med at betale?

"Prisen er en joker, og Stofa har ikke meldt en pris ud endnu.

Der er omkostninger forbundet med at bryde programpakkerne op, fordi man kræver penge af kanalerne for at være med i pakkerne. De penge skal jo hentes et sted. 

Jeg er skeptisk ovefor, hvordan forbrugerne vil tage imod det. Det positive er, at kunderne får mere fleksibilitet. Men det bliver ikke meget billigere.

Vi kan jo se at TV 2 tager omkring 20 kroner for hver kanal efter den første. Så hvis du sammensætter kanalerne, løber det hurtigt op i flere hundrede kroner for en fleksibel pakke."

Læs også: Fremtidens tv-løsning er på vej: Men det er ikke det, vi lige er blevet præsenteret for

Når nu teknologien er der, hvorfor har jeg så stadig kanaler?

Det er bekvemt at se tv på den måde. Vores vaner skifter jo heller ikke over night. De fleste mennesker er jo vokset op med det at ligge og se tv.

Men man kan se, at den yngre generation ser jo i lige så høj grad tv på tablets og telefoner.

Man har et begreb som cable-nevers - altså folk, der aldrig har haft en kablet tv-forbindelse. De enkelte tv-brands leverer jo også direkte via nettet. Se på TV 2 Play.

Kanalerne ligger i en overgangsfase, fordi de skal bruge penge fra distributørerne. Men de kan på lang sigt få meget mere selv. DR er jo ret langt fremme med at man kan få deres arkiv frem på skærmen.

Hvad er det der holder den digitale udvikling på tv-markedet tilbage?

Der er en konservatisme i den branche, og det var jo også i mange år en komfortabel forretning, næsten monopolagtig, og hvis du havde et stik, havde du enten Yousee eller Stofa.

Man har jo også set prisen stige. Men branchen som sådan har sovet i timen. Man har sagtens kunnet være mere innovativ, og i USA er nogle kabelfirmaer også længere fremme. Men da Netflix kom, blev forbrugerne opmærksomme på de nye løsninger.

Læs også: Netflix losser danske priser i vejret

Hvordan ser markedet ud om fem år?

Allerede om fem år vil vi se, at tv-pakker ikke giver mening. Det er et overflødigt led.

Producenterne, HBO, DR og Nickelodeon vil gå over til internetdistribution. Kabelselskaberne har så stadig ledningen ind i huset, så hvis de lægger sig i selen, kan de levere en fantastisk bredbåndsforbindelse igennem kablet.  

Det store spørgsmål er sport. Mange har en pakke udelukkende for at se sport. Det bliver et nyt kampområde. I USA begynder store sportsbegivenheder at have deres egne apps til streaming. Så i fremtiden har de måske slet ikke brug for tv-udbyderne. Det er en del af det kommende sammenbrud af kabel-tv distributørerne.

Man kunne jo se film-markedet. Man gik fra trykte medier som skulle fra tryk til lager til butik til hjemmet. Det er forsvundet, fordi det repræsenterede overflødige led. Distributørerne kan blive helt unødvendige.

Læs også: Fremtidens tv-løsning er på vej: Men det er ikke det, vi lige er blevet præsenteret for




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere