Microsoft begik en stor fejl, da softwareselskabet overlod søgemaskinemarkedet til andre, men det skal være slut nu, lover administrerende direktør Steve Ballmer. Det skriver en række nyhedstjenester inklusive Reuters, som rapporter fra Microsofts femte, årlige reklame-konference i hjembyen Redmond.
- Man siger, at Microsoft har gjort det hele, men her er et område, hvor vi ikke har gjort det hele, sagde Steve Ballmer på konferencen.
Tilmeldingerne til konferencen er mere end fordoblet siden sidste år, og det skal ses i lyset af, at interessen i online-markedsføring igen er stigende, ikke mindst i relation til søgemaskinerne.
Forbedringerne har også smittet af på MSN, Microsofts onlineportal, som indkasserede sit første overskud i 2003.
Ingen magi i Google
På nuværende tidspunkt er Microsoft dog i defensiven inden for søgninger, for selskabets egne webtjenester får de fleste søgeresultater fra Yahoo, som Microsoft åbent erklærer en konkurrent på området. Samtidig har Google opnået voldsom popularitet og erobret størstedelen af markedet på få år.
Men Steve Ballmer forklarer, at Google ikke har gjort noget, som ikke også Microsoft kan klare, og at selskabet har oprustet med en række topfolk inden for søgemaskiner.
- Der er ingen magi i det her. Det kræver bare godt, hårdt arbejde - og hardcore software, sagde Steve Ballmer ifølge Cnet.
Han ville dog ikke sætte tidspunkt på lanceringen af den nye søgemaskine, som skal tage kampen op med Yahoo og Google, men anslog, at der ville være en første-generationsteknologi på vej fra teknikerne i løbet af 12 måneder.
Samtidig undlod Microsoft-direktøren at gå i detaljer med, at en højt profileret søgeteknologiekspert, Paul Ryan, kun holdt fire måneder i selskabet og forlod Microsoft i januar.
Steve Ballmer forudser, at om ti år vil al annoncering relatere sig til internettet. Den spådom forklarer han med, at både pc?er, fjernsyn og mobile enheder i stigende grad vil få deres indhold via nettet.