Discountselskaber fanget i mobil-priskrig

Discountselskaberne CBB Mobil og Telmore tvinges til at sætte prisen på mobiltelefoni yderligere ned, fordi alle de store mobilselskaber forsøger at matche den billige mobiltelefoni. CBB og Telmore kan kun få nye kunder, hvis de bliver ved med at sænke priserne, mener analytiker.

CBB og Telmore kan nu mærke TDC, Orange og Sonofon ånde dem tungt i nakken og tvinges derfor til at intensivere priskrigen på det danske mobil-marked.

De etablerede danske mobilselskaber er nemlig vågnet op til dåd og har indført lavprisprodukter, der skal erobre tabte kunder tilbage fra discountselskaberne.

- Discountselskaberne er nødt til at reagere på nye lavprisprodukter fra de store mobilselskaber med prisfald, hvis de vil fortsætte med at få nye kunder, siger teleanalytiker Torben Rune fra Netplan.

Kundeflugt skal stoppes

Han mener, at den nuværende priskrig - CBB sænker sin minutpris til 69 øre, mens Telmore lod prisen falde til 80 øre fra i dag - vil fortsætte ufortrødent i de næste tre-fire år.

- Prisen er jo det eneste, som discountselskaberne kan konkurrere på. Derfor har priskrigen bidt sig fast og fortsætter, indtil mobilpriserne bliver på niveau med fastnetpriserne, siger Torben Rune.

CBB Mobil og Telmore har trukket tusindvis af mobilkunder til deres virtuelle butikker med enkle koncepter baseret på lave minuttakter og selvbetjening. Ifølge den seneste opgørelse fra IT- og Telestyrelsen sidder de to selskaber tilsammen på 13 procent af de danske mobilkunder, hvilket svarer til godt 650.000 danskere.

Det er denne kundeflugt, som de mere etablerede mobilselskaber, såsom TDC, Sonofon og Orange, forsøger at få sat en stopper for med lignende discountprodukter.

Orange dropper abonnementet

Både TDC og Sonofon har lanceret deres egne, internet-baserede lavpriskoncepter, men alle teleselskaberne har også tilpasset deres almindelige abonnementer til priskrigen.

Det betyder, at kunderne kan opnå priser, som er næsten sammenlignelige med discountselskabernes ved at beholde deres abonnementer hos de store selskaber. Det gælder dog først, når bindingsperioden på et halvt år er udløbet, hvis de har købt en billig mobiltelefon gennem selskabet.

Tidligere har de store selskaber mistet tusindvis af kunder til discountselskaberne, så snart bindingsperioden udløb. Derfor skiftede kunderne deres SIM-kort fra det store selskab ud med et tilsvarende fra et discountselskab, men det kræver nu en stor lommeregner for at finde besparelser i den manøvre.

Et selskab som Debitel har for længst droppet abonnementet, når først bindingsperioden er udløbet, og senest er Orange gået i luften med nye priser, hvor mobilkunderne slipper for abonnement og kan ringe til 75 øre i minuttet. Morten Christiansen, koncerndirektør for Orange i Danmark, understreger, at selskabet beholder det samme serviceniveau over for kunderne som tidligere.

- Produktet er udviklet ud fra vores strategi om at tiltrække og forbedre mulighederne for de mest talende kunder, siger han.

Orange mener selv, at priserne på GO er så lave, at de sagtens kan konkurrere med CBB og Telmores priser.

- Vi opererer med faste, lave minut- og sms-priser, som ligger på niveau med discountselskaberne. Derudover tilbyder vi kunden at købe en telefon med, der bliver billigere, alt efter hvor meget man sætter sit minimumsforbrug til, forklarer Morten Christiansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere