Danmarks næststørste mobilselskab, Sonofon, gør det billigere at ringe til selskabets kunder.
Sonofon sænker sine termineringsafgifter, de priser andre telefonselskaber betaler, når en af deres kunder ringer til mobilkunde hos Sonofon, skriver dagbladet Børsen.
Sonofon lader priserne falde med i gennemsnit ti procent, hvilket skal få Konkurrencestyrelsen og IT- og Telestyrelsen til at tænke sig om en ekstra gang, før de griber ind og regulerer priserne.
Prisen på mobilterminering er ikke reguleret af myndighederne i dag, og kritikere hævder, at det er årsagen til, at det er langt dyrere at ringe til en mobiltelefon fra fastnettet end omvendt.
Konkurrencestyrelsen er på trapperne med sin afgørelse i løbet af en måned, mens IT- og Telestyrelsen afslutter en kortlægning af markedet til efteråret.
- I sidste ende gør vi det selvfølgelig for at undgå et indgreb. Hvis det kommer, så får det ganske voldsomme konsekvenser for branchen, og i lang tid fremover vil det kun være TDC, der er i stand til at tjene penge, siger koncerndirektør Allan Koch fra Sonofon til Børsen.
Sonofon sænker priserne i dagtimerne på hverdage med 17 procent. Samtidig hæver selskabet dog aften- og weekend-priser med 10 procent, så det samlede prisfald bliver omkring ti procent.
Sonofon havde i forvejen de højeste termineringspriser sammen med Orange, som også overvejer, om selskabet skal ændre sine termineringspriser, men har endnu ikke truffet en endelig beslutning.
Teleeksperten Niels Adler Nielsen fra Ementor, tidligere Andersen Management International, har tidligere udtalt til Computerworld Online, at Konkurrencestyrelsen og IT- og Telestyrelsen sandsynligvis begynder at regulere området.
Det skyldes, at gennemsnitsprisen siden 1999 på telefoni fra mobil til fastnet er faldet jævnt og i dag ligger på 1,10 kroner i minuttet, mens prisen fra fastnet til mobil ligger uforandret på 1,60 kroner i minuttet i hele perioden, hvilket vidner om manglende konkurrence på området.