Den københavnske C5-forhandler Inventio er klar til at gå i kødet på konkurrenten e-conomic. Det nye våben i kampen bliver ifølge direktøren i Inventio, Thomas Klavsen, den nye version af økonomisystemet C5, som senere i denne måned bliver endeligt frigivet til salg.
Den nye C5 er i realiteten en light-udgave af C5's søsterprodukt NAV med begrænset funktionalitet. Den gamle DOS-baserede C5-teknologi er derimod på vej ud. Det vil gøre det lettere for Microsofts forhandlere at flytte kunderne over på en NAV-løsning, når kundernes behov vokser ud af C5-formatet, mener Thomas Klavsen.
Han er især begejstret for, at han med den nye C5-version kan tilbyde en fuldstændig webbaseret udgave af softwaren til netop de helt små kunder. Og så er den nye C5 også prismæssigt i stand til at konkurrere med e-conomic.
"Nu kan vi komme derned, hvor e-conomic er prismæssigt. Men samtidig kan vi slå på, at vi kan starte kunder op i det simple produkt og lade kunden vokse videre i NAV med de mere avancerede funktionaliteter. Så nu kan vi tage kampen op på en helt anden måde end hidtil," siger han.
Så e-conomic har været en hård konkurrent de seneste par år?
"Ja, vi har haft et lidt teknologisk tungt produkt, som har gjort, at vi ikke har kunnet tilbyde en webbaseret version, ligesom e-conomic kan. Med den gamle C5 kommer man langt for små penge, men med den nye får man færre funktioner, men til gengæld er det teknologisk på toppen," siger Thomas Klavsen.
Få i Microsoft-miljøet taler højt om det, men de seneste par år har e-conomic taget store lunser af det marked blandt små virksomheder og iværksættere, som C5 ellers i årevis har domineret.
Da Microsoft i sidste måned annoncerede den nye version af C5, forudså e-conomics direktør, Torben Frigaard Rasmussen, oven i købet, at endnu flere Microsoft-kunder ville gå over til e-conomic.
Den vurdering er Thomas Klavsen - måske knap så overraskende - lodret uenig i.
"Microsoft hænger i bremsen"
Han kunne dog godt ønske sig, at Microsoft slog stærkere på tromme for den nye C5.
"Jeg synes de hænger lidt i bremsen markedsføringsmæssigt. De kommer med et lækkert produkt, og så burde de også være lidt mere om sig. Jeg er overbevist om, at de har noget i støbeskeen på markedsføringssiden. Men når e-conomic går ud og siger, at de vil tage alle Microsofts kunder, synes jeg godt de kunne have reageret," siger Thomas Klavsen.
Også tyske producent SAP har for nylig annonceret, at man går efter kunderne i den lavere ende af markedet for økonomi-systemer. Men skal man tro Inventio-direktøren, er det ikke noget, der indtil videre har sat spor i Danmark.
"SAP siger jo også, at de vil ind på det her marked. Men der er ikke meget konkurrence der, for det er ikke noget, vi møder ude i markedet," siger Thomas Klavsen.
Læs også:
Store forandringer for it-afdelingen: Sådan ser ERP ud i dag