Under tre år efter etableringen som selvstændigt selskab har Atea sat på sig en fjerdedel af salget af IBM-produkter i Danmark.
Nu har it-giganten kåret den danske virksomhed - der udsprang af WM-data-forretningen Edirect - til den bedste IBM-forhandler i Europa, Mellemøsten og Afrika.
Det skete på IBM's årlige partnerkonference i Las Vegas, USA, som netop er afsluttet.
Har taget markedsandele
Marketingchef Jakob Keil Thye er stolt over prisen, som han mener skyldes et stærkt fokus på kundesegmentet blandt de 500 største danske virksomheder, samt at Ateas navn hurtigt er blevet kendt.
Atea sælger 25 procent af de IBM-pc'er, som aftages af danske virksomheder.
- Der er ingen tvivl om, at vi har taget markedsandele fra alle vores konkurrenter i det seneste år, ligesom vi vinder flere store ordrer, siger Jakob Keil Thye.
Det har blot skærpet Ateas fokus, at selskabet blev grundlagt samtidig med, at it-investeringslysten begyndte at falme, mener han. Atea Danmarks omsætning steg sidste år med 14 procent.
Atea blev udskilt af WM-data i 2001 og lagt i en ny ejerkonstruktion, som betyder, at det britiske investeringsselskab 3i og WM-data hver ejer 48 procent af selskabet, mens ledelsen ejer de resterende fire procent.
Atea agerer på hele det nordiske marked og havde en nordisk omsætning på knap fire milliarder kroner i 2003 samt et overskud før skat på 31,4 millioner kroner mod 20,1 millioner kroner året før.