På visitkortet står der storage sales specialist, men Brian Trolle tøver ikke med at betegne sig selv som sælger.
- Jeg sælger storage. Det betyder ikke, at jeg udelukkende sælger data-lagerplads, da hele storage-området i dag både handler om software og hardware, siger Brian Trolle.
Brian Trolle begyndte i it-branchen for 20 år siden, hvor han blev operatør-elev.
Siden har han arbejdet for en række forskellige it-virksomheder som CSC, der dengang hed Datacentralen, og SAS' it-selskab, Scandinavian IT Group.
Sælger for HP i to år
I dag er han ansat hos HP, hvor han til maj har slået sine folder i seks år. Her besad han først teknikerstillinger. Men da han fik muligheden for at springe over til sælgergerningen for to år siden, tøvede han ikke.
|
- Jeg fortryder absolut ikke, at jeg har skiftet de mere tekniske job ud med en sælgertitel. Jeg trives med det opskruede tempo, der gennemsyrer hele salgsbranchen, siger han
Ifølge Brian Trolle er der som regel tryk på, hvilket først og fremmest skyldes, at virksomhederne bruger leveringstid og hurtig respons som et meget vigtigt parameter, når de beslutter, hvor de skal købe deres storage.
- Det skyldes jo, at storage-systmerne er noget af det mest centrale i virksomheden. De skal vide, at systemerne er pålidelige, og at der sker noget i en vis fart, hvis der er noget, der går galt, siger han.
Når Brian Trolle sælger noget, handler det først og fremmest om at få overbevist kunderne om, at det er nødvendigt at investere i ny og mere raffineret hardware eller i programmer, der letter dagligdagen for it-chefen.
- Jeg sælger hardware til at lagre informationer. Derudover sælger jeg software, der skal gøre det lettere at håndtere systemerne, som hele tiden bliver mere og mere komplekse, siger han.
Masser af frihed i jobbet
Brian Trolle vurderer, at han på en gennemsnitlig arbejdsdag bruger omkring 60 procent af sin tid på at pleje nogle de 80 storage-kunder, som han har ansvaret for.
- Resten af tiden bruger jeg til planlægning og til at følge med i blandt andet den teknologiske udvikling, siger han.
Her kommer hans tekniske baggrund ham til gode, da det er hans erfaring, at kunderne sætter stor pris på at få sælgere ud, der har fuldstændig styr på det tekniske.
- Det var jo en af grundene til, at jeg blev tilbudt sælgerjobbet i sin tid. Det er utroligt svært at sælge noget, hvis man ikke ved, hvad man snakker om, siger han.
Brian Trolle besøger ofte de virksomheder, som er på hans kundeliste. Det er primært store danske virksomheder, idet han sælger store datalagrings-systemer eller Storage Area Network (SAN).
- I sælgerjobbet er personlig kontakt utroligt vigtigt. Ganske enkelt fordi man ikke sælger noget, medmindre man er synlig hos kunderne, siger han.
Brian Trolle arbejder ud fra nogle salgsmål, som er blevet fastlagt længere oppe i HP's hierarki.
- Sælgerjobbet er utrolig frit. Det eneste krav er, at jeg opnår mine salgsmål. Derfra styrer jeg selv, hvordan jeg tilrettelægger min dag, og hvordan jeg når målene. Det betyder, at jeg kan tage på kundebesøg, arbejde hjemme eller på kontoret, som det passer mig, siger han.
Computerworld Online sætter i en række artikler fokus på, hvilke funktioner der gemmer sig bag it-folks visitkort.