Artikel top billede

Skak på den sjove måde. Fra den første Star Wars-film, 1977.

Augmented reality: Historien om den evige it-drøm

Vi har i årtier talt om augmented reality og om det store gennembrud, der kommer "lige om lidt." Man tør næsten ikke tro på, at det er nu, der sker noget.

ComputerViews: Første gang begrebet augmented reality optrådte i Computerworlds spalter, var ifølge vores avisarkiv i 1996.

Dengang var der endnu ikke noget, der hed Google. Dengang var Steve Jobs direktør i virksomheden NeXT, og Mark Zuckerberg var kun 12 år gammel og havde formentlig kun lige snuset til det der World Wide Web.

Men vi talte om augmented reality i 1996 og længe før - og vi taler fortsat om det i år 2013, ikke mindst på grund af Googles meget omtalte briller.

Brillerne vender vi tilbage til senere i denne artikel, men først et kig på den evige snak om augmented reality og de drømme, der - desværre - langt hen ad vejen er forblevet drømme.

Augmented reality i Danmark

Første gang, jeg som tech-journalist beskæftigede mig med emnet augmented reality, var i april 2005. Det var i et indslag til DR's Harddisken om et dansk spil med titlen Augmented Fantasy.

I indslaget hører man om, hvordan nogle unge it-iværksættere fra Aarhus har udviklet et koncept, hvor brætspil og computerspil smelter sammen.

Ved hjælp af et par specielle videobriller kan man se både de fysiske brikker, man flytter rundt med - men også computeranimerede figurer oven på brikkerne. Brikkerne bliver levende. Det er augmented reality.

Jeg var sent ude med den historie.

Augmented reality var allerede dengang ved at være et lidt fortærsket emne - blandt andet blev et lignende spilkoncept anvendt i den første Star Wars-film allerede i 1977.

Trods de gode intentioner måtte virksomheden bag det danske Augmented Fantasy-spil allerede i 2006 opgive drømmen om at skabe et økonomisk bæredygtigt produkt, hvilket vi skrev om her på Computerworld.

De danske it-iværksættere var langt fra de første, der måtte opgive en drøm om augmented reality.

Men drømmen levede videre i industrien, og i 2007 bragte Computerworld således også et stort tema med overskriften Disse 10 teknologier vil forandre din fremtid med udgangspunkt i Gartners analyser.

Blandt de 10 teknologier var - igen - augmented reality.

Jeg ved ikke med dig - men jeg føler ikke ligefrem, at augmented reality har forandret mit liv, ikke endnu i hvert fald.

Er Google Glass det, vi har ventet på?

Det er ellers ikke fordi, at der ikke er masser af produkter ude i markedet, der bygger på konceptet augmented reality.

I 2010 skrev jeg en del om, hvordan smartphonen kunne blive en katalysator for augmented reality.

Apps har nemlig været med til at realisere nogle af drømmene om den forstærkede virkelighed, for koblingen mellem kamera, GPS og internetfobindelse skaber muligheder, vi ikke havde tidligere.

"Vi har ventet på, at der var håndholdte apparater, som var kraftige nok til at afvikle sådan nogle programmer med 3D-grafik. Det er først nu med de relativt kraftige smartphones, at det begynder at kunne få en reel kommerciel impact," forklarede Peter Krogh, professor i design ved Arkitektskolen i Aarhus.

Smartphone-browseren Layar, hvormed brugerne kan få et virtuelt "lag" oven på den eksisterende virkelighed, var et af de eksempler på augmented reality-apps, der blev talt en del om i 2010.

Nu skriver vi 2013, og vi augmented reality er atter et hot emne. Den aktuelle anledning er naturligvis ikke mindst Googles særlige briller, Google Glass.

Det er den slags produkter, der bringer drømmen om augmented reality tilbage med en faktor 10.

At kunne søge efter informationer og foretage digitale handlinger, mens man bevæger sig rundt og foretager forskellige ting i den fysiske verden - ja, hvem vil ikke gerne kunne det.

Alligevel er der også mange, der tvivler på, om brille-konceptet nu også holder i praksis. Her er den skepsis demonstreret med et glimt i øjet:

Det interessante spørgsmål er, om Google Glass er det, vi har ventet på - eller rettere: Er det det, der skal til, før det store gennembrud på markedet kommer?

Noget kunne tyde på det.

Her er forventningerne til augmented reality

I en ny rapport fra ABI Research lyder konklusionen, at app-udviklingerne i de kommende år vil investere betydeligt mere i augmented reality-løsninger.

ABI fremhæver, at mange måske angriber augmented reality fra en lidt forkert vinkel:

"Det er ikke overraskende forbruger-aspektet, der trækker flest overskrifter, men vi forventer, at smarte briller i første omgang vil få størst betydning i forhold til at transformere virksomheder."

"Google Glass vil ligesom smart-glass pioneren Vuzix finde forskellige brugsscenarier inden for vertikaler som ingeniørarbejde, logistik og sundhed," skriver analysefirmaet.

At dømme ud fra denne graf fra Google Trends har interessen for augmented reality været stigende i de senere år - i hvert fald bliver der søgt mere efter informationer om dette emne hos Google:

Billedet stemmer i øvrigt ret godt overens med Gartners Hype Cycle fra 2012 (2013-versionen er ikke klar endnu), hvor augmented reality ligger placeret temmelig højt på kurven.

Det betyder så desværre også, at vi - ifølge Gartner - vil opleve en betydelig skuffelse i forhold til forventningerne i de kommende år, indtil augmented reality ventes at indfri sit egentlige potentiale i løbet af fem til 10 år:

Der er blevet drømt om augmented reality i årtier. Vi er nået et stykke ad vejen med at realisere drømmene (se en række konkrete eksempler på Wikipedia), men har endnu lang vej igen, før det er et fast redskab både på arbejdspladsen og i dagligstuen - hvis det nogensinde bliver det.

Men drømmene har vi da lov at ha'.

Her et lille klip fra den første Star Wars-film fra 1977, hvor der spilles Holochess:

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Anmeldernes dom over Google Glass: Kæmpe potentiale ligesom iPhone 1




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

06. november 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

12. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere