Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Kommunerne har et it-problem: Og det er ganske alvorligt

ComputerViews: Kommunerne bøvler og maser med at besvare mail-henvendelser fra danskerne. Men det burde da ikke være så svært.

ComputerViews: Mange danske kommuner kan ikke finde ud af at besvare mail fra danskere, der henvender sig per mail, og det er et ganske alvorligt problem.

Mail er som bekendt ikke længere et nyt fænomen, men en hurtig og gennem-accepteret kommunikationsform, som langt de fleste danskere anvender i stort omfang.

Man kan grine af og korse sig over de langsommelige kommuner, der åbenlyst forsømmer at leve op til selv de mest konservative retningslinier, der har fastslået, at den offentlige sektor skulle kunne modtage (og håndtere) email fra danskerne fra november 2010 - altså for knap tre år siden.

Men grine gør de danskere, der troskyldigt mailer deres kommune i stedet for at ringe eller sende et papir-brev, nok ikke. Du kan læse mere om de problemer, som mail til kommunen kan give, ved at klikke her.

De er faktisk langt fremme

Man skulle tro, at kommunerne er langt bagude på it-fronten, når de ikke engang kan finde ud af at håndtere noget så enkelt som en mail-henvendelse - endda sendt via Borger.dk, hvor man skal logge ind med NemID, så ens identitet er verificeret.

Det paradoksale er imidlertid, at mange kommuner allerede i dag er langt fremme med digitaliseringen.

Mange kommuner arbejder således målrettet med at indføre selvbetjeningsløsninger af forskellig karakter, så borgerne helt slipper for at skulle i kontakt med kommunale medarbejdere, når forskellige henvendelser og registreringer skal behandles.

Det understreger meget godt, hvor problemet egentlig ligger: Ikke i teknologierne, men i organisationerne. Som jo består af mennesker.

Manglende overblik

Det er 12 år siden, at Computerworld første gang testede de dengang 261 danske kommuners evne til at besvare mail. Heller ikke dengang så det for godt ud. Men dog bedre end i dag.

Dengang var forklaringen manglende overblik over postgangene samt fraværet af et klart overblik over, hvem der skal håndtere hvad. Det kan du læse mere om her.

Det samme gør sig i vid udstrækning gældende i dag, hvor e-mail-henvendelser (stadig) risikerer at ramme i en af mange faldgruber.

Plumper i de mange faldgruber

De risikerer eksempelvis at flagre rundt i systemerne og blive forwardet fra den ene medarbejder til den anden, indtil de lander et sted, hvor de måske, måske ikke, bliver besvaret.

Eller de risikerer at blive fejlopfattet som noget andet, end de egentlig er, som du kan se i eksemplet her.

Under alle omstændigheder ligger problemet i den måde, hvorpå e-mail bliver håndteret i kommunerne.

Mail er nemme at overse og sende videre, og ganske givet kan ikke alle kommunale afdelinger sige sig fri for stadig at være præget af en lidt langmodig opfattelse af e-mail som en sekundær og luftig og knap så vægtig kommunikationsform.

Dette sker, selv om vi lever i en tid, hvor resten af verden for fuld fart bevæger sig væk fra mail og over mod de sociale medier og mobile enheder som de hotte kommunikationskanaler.

Den oplagte løsning

Løsningen for kommunerne er oplagt: Flere selvbetjeningsløsninger, der kan minimere danskernes behov for kontakt med kommunalt ansatte. Klarere arbejdsgange og klarere regler for placering af de enkelte henvendelser, så man kan minimere måder, hvorpå mail kan forsvinde ud i intetheden.

Der findes i dag mange teknologiske muligheder til effektivt at håndtere henvendelser fra kunder og borgere. Men som altid nytter teknologien ikke meget, hvis ikke organisationen er med og indrettet efter teknologien.

Heri ligger opgaven.

Læs også:

Kommuner og staten svarer ikke på danskernes mail: Så slemt står det til.

Kommunen kunne ikke modtage mail: Kostede dansker stort beløb.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere