Interessen for sponserede søgeresultater i Norden er så stor, at den form for online-annoncering forventes at nå en milliardomsætning i løbet af få år, selv om der endnu er tale om et meget lille marked.
Google og Yahoo-virksomheden Overture er med stormskridt på vej mod Skandinavien, men endnu en amerikaner, Espotting, er her allerede.
Espotting er repræsenteret på 10 europæiske markeder og står ifølge egne tal for en milliard europæiske søgninger hver måned. Selskabet havde en samlet omsætning på 450 millioner kroner i de sidste ni måneder af 2003.
I Danmark er selskabet repræsenteret via salgspartneren Netvertiser. Espotting har blandt andre Jubii og TDC Online på listen over danske medier, der viser selskabets sponserede links.
- Vi har været her i et år, og vi har bare kradset på overfladen, siger den nordiske direktør Johan Kinnander fra Espottings kontor i Stockholm.
Samtidig byder han de store konkurrenter velkomne.
- Markedet her er så langt bagefter, at folk i Norden først lige er ved at opdage produktet. Så det vil bare hjælpe os, at de andre aktører ansætter folk her og hjælper os med at opbygge markedet, siger Johan Kinnander.
Han peger på, at betalte søgeresultater tegner sig for over 35 procent af online-reklamemarkedet i Storbritannien, men endnu ikke har nået nogen målbar andel af det nordiske marked.
Jubii har links på dele af sit websted via en europæisk aftale mellem moderselskabet Lycos og Espotting. Aftalen tegner sig for et par procent af den samlede reklameomsætning for den danske portal.
Espotting er for nylig blevet købt af det børsnoterede amerikanske selskab Findwhat for en større aktiesum og cirka 100 millioner kroner i kontanter.
- For at være blandt de største på det her område er det nødvendigt at være stor på det amerikanske marked, siger Johan Kinnander.
Uffe Henriksen er ansvarlig for området nye medier i mediebureauet Carat. Han mener ligesom den nordiske Espotting-direktør, at der nok skal blive plads til alle tre aktører. Han har selv haft positive erfaringer med annoncetypen.
- Markedet er jo presset, og der er efterspørgsel på resultat-orienteret markedsføring. Kan man levere det, så har man også en berettigelse i markedet, mener han.
Mads Ellegaard er forfatter til bogen E-Kampagnen og specialist i onlinemarkedsføring. Han forventer sig meget af det nye online-reklameformat, men advarer også om faldgruber.
- Der er ingen tvivl om, at det bliver et gigantisk marked, og at det vil flytte både reklamekroner og ændre folks netadfærd, siger han.
Alligevel tror Mads Ellegaard, at der vil være et element af nyhedens interesse over sponsorlinks, som måske på længere sigt vil fortage sig blandt netbrugerne.
Desuden mener han, at efterhånden som markedet udvikler sig, vil det blive så dyrt at vinde de auktions-baserede førsteplads-placeringer på søgemaskinerne, at det ikke vil kunne betale sig for alle annoncører.
Samtidig skal Google, som har den åbenlyse fordel at kunne lukrere på sit superstærke varemærke og på at levere op mod 75 procent af søgeresultater på verdensplan, passe på ikke at sætte sin troværdighed over styr i forbindelse med de betalte links.
? Det kommer til at blive vigtigt, at adskillelsen af betalte og ikke-betalte søgeresultater er helt klar, for ellers underminerer Google sig selv, mener Mads Ellegaard.
Analytikere i analysehusene Jupiter og Forrester Research vurderer, at markedet for sponserede søgeresultater på europæisk plan i år vil udgøre cirka 2,4 milliarder kroner.
I 2007 vil det være vokset til 83 procent af al markedsføring på internet og have en værdi af 42 milliarder kroner, forudser analytikerne.