Senere i år er danske virksomheder tvunget til at kommunikere digitalt med det offentlige, mens det for borgernes vedkommende gør sig gældende ultimo 2014.
Sidste år forklarede daværende vicedirektør og nuværende direktør i Digitaliseringsstyrelsen, Lars Frelle-Petersen om årsagerne til at indføre den digitale post for borgere og virksomheder.
"Disse tiltag handler først og fremmest om et stort besparelsespotentiale," lød beskeden dengang.
Mere præcis forventer staten at spare en lille halv milliard kroner med indførelsen af digital post, hvilket du kan læse mere om her.
Gynger og karruseller
Men hvad staten vinder på de digitale karruseller, kan der tabes på analoge gynger i det delvist statsejede Post Danmark, som tidligere har fortalt om tab på "nogle hundrede millioner kroner" som følge af indførelsen af den digitale post.
Hertil kommer givetvis tab af arbejdspladser i Post Danmark, som allerede har været igennem flere sparerunder i de senere år.
Post Danmark er en del af PostNord AB, hvor den svenske stat ejer 60 procent, mens den danske stat ejer 40 procent.
Computerworld har derfor spurgt Digitaliseringsstyrelsen, hvad den store business case egentlig er for staten, når den på den ene side sparer på portoen, og på den anden side sætter penge til i tabte post-indtægter og tabte arbejdspladser som følge af indførelsen af den digitale post.
Og her er svaret ganske kort:
"Vi har ikke kendskab til en samlet business case a la den, du beskriver," lyder det skriftlige svar fra Digitaliseringsstyrelsens pressechef Geske Fischer-Hansen til Computerworld.