Yahoo og Google i kamp om dansk marked

Yahoo og Google går nu i åben kamp om de nordiske kunder til sponserede søgeresultater. Yahoo-selskabet Overture åbner nordiske kontorer, og Google ventes også snart at få nordiske ansatte.

Selv om Yahoo for nylig har lukket sin skandinaviske portal, satser selskabet alligevel på at tjene penge i Danmark.

Yahoo-selskabet Overture, som sælger reklameplads på søgeresultater via automatiserede auktioner, har netop åbnet kontor i Stockholm, og til foråret vil der også blive åbnet et dansk kontor.

Samtidig lancerer Overtures såkaldte sponserede søgeresultater på de nordiske udgaver af MSN, Alltheweb og Altavista.

Lagt op til kamp

Google lancerede sidste år i forholdsvis ubemærkethed salget af søgerelaterede reklamer på Google.dk og meddelte for nylig, at selskabet ledte efter den rigtige profil til at lede et nordisk kontor.

Dermed er der lagt op til kamp om det gryende marked for sponserede søgeresultater på det nordiske marked, og Overture satser nu på at skabe sig et forspring, forklarer den nordiske direktør, Ola Svensson.

- Det er helt klart Google, vi skal konkurrere med, og selskabet er jo også på vej til Norden. Så nu lancerer vi tjenester på alle de nordiske markeder, siger Ola Svensson.

Overture var først på markedet med salg af sponserede søgeresultater og havde i 2002 en omsætning på estimerede fire milliarder kroner.

Ola Svensson har ikke et samlet resultat fra 2003, men fortæller, at den samlede omsætning for Overture på søgeresultater i tredje kvartal 2003 var på 1,6 milliarder kroner.

Google har tre ud af fire søgninger

Googles tilsvarende omsætning var på cirka 1,7 milliarder kroner i hele 2002, men selskabet har sat turbo på forretningsområdet igennem sidste år og har kunnet udnytte sin stærke dominans på søgeresultater. Det anslås, at Google står bag tre ud af fire søgninger på verdensplan.

I søgemaskine-optimeringsselskabet Notabene.net er direktør Jakob Hagemann glad for at se de to selskaber etablere sig på nordisk grund.

- Der er helt klart lagt op til kamp om de danske annoncekroner, og vi følger det meget tæt, siger Jakob Hagemann.

Han forestiller sig, at der vil ske et større skift i, hvordan selskaber vælger at annoncere på internettet til søgerelaterede annoncer med betal-per-klik-modellen, som både Overture og Google står for.

- Det kan være på portaler, søgemaskiner eller hvilket som helst medie på nettet, siger han.

Yahoo har fyret Google

Næsten samtidig med det nordiske fremstød for Overture har Yahoo meddelt, at man - som det længe har været ventet - vil droppe Google som søgeteknologi til fordel for egne søgeteknologier.

Sammensat med lukningen af Yahoo i Norden betyder det ifølge Jakob Hagemann et lille tilbageslag for Google, fordi det indtil videre har været Google, der stod for søgningerne på de nordiske Yahoo-websteder.

Yahoo har igennem de seneste to år opkøbt flere selskaber for at kunne konkurrere på søgeresultater. De opkøbte selskaber inkluderer søgemaskinen Inktomi, som blev købt for 1,4 milliarder kroner. Overture blev indkøbt for næsten 10 milliarder kroner sidste år.

Markedet for sponserede søgeresultater er vokset støt gennem de seneste tre år. I 2001 udgjorde markedet beskedne tre milliarder kroner på verdensplan.

Men tallet forventes at være nået op på omkring 42 milliarder kroner i 2007, vurderer analysehuset Jupiter, som anslår omsætningen i Europa i 2004 til cirka 2,4 milliarder kroner.

Analysehuset Forrester vurderer, at sponserede søgeresultater vil udgøre 83 procent af al markedsføring på internet i 2007.

Som endnu et tegn på den styrkede konkurrencesituation mellem Yahoo og Google, meldte begge selskaber i denne uge ud, at man har indekseret et nyt stort antal web-sider.

Google har øget sit antal af indekserede sider til knap 4,3 milliarder sider mod 3,3 milliarder tidligere på ugen. Yahoo har ikke givet et præcist tal for sit indeks' størrelse.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere