Mens en række lande satser målrettet på at kapitalisere på e-læring ved at eksportere viden til andre lande, har Danmark og de øvrige nordiske lande slet ikke noget fokus på at tjene penge. Og det er en skam, for vi ligger langt foran, når det gælder viden om den praktiske anvendelse af e-læring, mener en norsk professor.
- I Australien har man besluttet sig for, at viden skal være landets næstvigtigste eksportvare blandt andet via online-uddannelse. I Norden har de færreste universiteter en handlingsplan for, hvordan de skal komme på nettet, siger Morten Flate Paulsen, som har en doktorgrad i e-læring.
Han har stået for omstillingen af den norske brevkursus-skole NKI til at værende en førende udbyder af fjernundervisning via internet.
Det indbragte sidste år skolen Rosings Kompetancepris, som i Norge er it-branchens svar på en Oscar.
Konkurrencen benhård uden for Norden
Samtidig har Morten Flate Paulsen forsket i Skandinaviens brug af computer-støttet undervisning og er i bogen "Online education ? global e-learning in a Scandinavian perspective" kommet til den konklusion, at de nordiske lande har alle forudsætninger for at stille sig i spidsen for den internationale udvikling på området ? men de gør det ikke.
- Uden for Norden er der stor konkurrence på det her marked. Vi har en meget stor kompetence og burde rette vores uddannelsestilbud udad, siger Morten Flate Paulsen.
Han mener, at der vil være stor interesse for at følge undervisningen inden for områder, hvor Danmark er førende, eksempelvis vindkraft og miljøteknologi.
Søren Nipper, afdelingschef for e-læringsafdelingen i Uni-C, har selv arbejdet med netbaseret undervisning i dansk regi i snart 20 år. Han er enig med Morten Flate Paulsen i, at Danmark sagtens ville kunne eksportere uddannelse via internet.
- Vi har en masse mennesker med solid erfaring på området. Og jeg ved, at der eksempelvis eksisterer et kæmpe behov og interesse for e-læring i Central- og Østeuropa. Der vil uddannelsesinstitutionerne meget gerne samarbejde, siger Søren Nipper.
Mangel på fokus og struktur
Men anstødsstenene til en sådan udvikling skal blandt andet findes i universiteternes meget decentrale struktur herhjemme og i manglen på en central videnbank, vurderer han.
Det fandtes tidligere med Center for Teknologistøttet Uddannelse, som nu er lagt ind under Learning Lab Denmark, men ifølge Søren Nipper har det medført mere fokus på forskning end på at skabe en samlende enhed for e-lærings-indsatsen herhjemme.
Søren Nipper mener, at manglen på et viden-center er en af grundene til, at man herhjemme stort set ikke har fokus på, at der i udlandet foregår en intens udvikling mod etablering af standarder for e-læringssystemer, som kan komme til at sætte dagsorden for, hvilke platforme der vil blive undervist på i fremtiden.
Engelsksprogede kurser vil vinde frem
Morten Flate Paulsen påpeger desuden, at manglen på fokus på konkurrence-situationen på de nordiske universiteter udgør en reel fare for, at engelsksprogede kurser på få år kan komme til at dominere e-lærngsudbuddet også i de nordiske lande.
I eksempelvis USA og Canada er man langt mere aggressiv i markedsføringen af e-læring, og alle toneangivende universiteter udbyder web-kurser i stor stil. Morten Flate Paulsen drager en parallel til tekstbøger i undervisningen, som i stigende grad er på engelsk.
Søren Nipper er heller ikke i tvivl om, at danske universiteter risikerer at tabe terræn, hvis de ikke kommer med i feltet af førende e-læringsudbydere.
- Jeg er overbevist om, at det vil blive en konkurrenceparameter for universiteterne, siger han.
Selv om han ikke har tal på, hvor mange danske studerende der vælger at uddanne sig via udenlandske universiteters net-tilbud, kan de danske uddannelsesinstitutioner allerede nu registrere en stigende tendens til, at de studerende udnytter tilbuddene.
Samtidig øges presset fra de studerende på universitetsprofessorerne for at tilbyde netbaseret undervisning.
- De bliver åndet i nakken, og man kan godt have lidt ondt af dem, siger Søren Nipper.
En gryende udvikling
Han påpeger dog, at eksempelvis Københavns Universitet og Handelshøjskolen i København er på vej til at udvikle strategier for digitalisering af undervisningen. Samtidig findes der et stort antal netbaserede universitets-kurser, ikke mindst fra Syddansk Universitet og Aalborg Universitet.
Søren Nipper og Morten Flate Paulsen er enige om, at det vil kræve politisk bevågenhed at skærpe indsatsen.
At den hidtil har manglet, aflæser Morten Flate Paulsen i, at en lang række vellykkede projekter inden for e-læring er blevet skrottet, efter at eksempelvis EU-projektmidler er sluppet op, og der ikke er blevet tilført flere penge til den videre drift.
Relevant link