Kunder hos lavprisselskabet Telmore gik forgæves to gange i januar, når de forsøgte at klikke sig ind på mobilselskabets hjemmeside for at fylde mobilen op med taletid. Hjemmesiden var nemlig gået i sort.
Det skriver bladet Telekommunikation, der beretter, at det første nedbrud ramte om onsdag 21. januar om natten og om morgenen, hvor hjemmesiden skulle opdateres.
Nedbruddet var således planlagt, men det varede noget længere tid end beregnet at opdatere selskabets databasesoftware og udskifte nogle elektriske installationer på Telmores driftscenter.
Defekt trafik-fordeler
Ugen efter gik det helt galt for Telmore, da hjemmesiden torsdag den 29. januar sidst på eftermiddagen brød sammen igen.
Denne gang skyldtes nedbruddet en defekt i den funktion på hjemmesiden, der sørger for at fordele trafikken mellem Telmores forskellige webservere.
Telmore benytter en en såkaldt load-balancer til at fordele trafikken mellem serverne. Load-balanceren stod imidlertid af, så der blev blokeret for adgang til hjemmesiden, da ingen servere modtog trafikken, skriver Telekommunikation.
Her kunne man så forvente, at backup-servere greb ind og hindrede nedbrud, men det skete ikke. Tværtimod var Telmores andet nedbrud på kun to uger en realitet.
Telmores hjemmeside blev i starten af februar hædret som en af landets bedste hjemmesider, da den vandt en e-handelspris i kategorien handel med forbrugere.