Nu skal internet-tjenesten LinkedIn udbygges til et omfattende medieplatform. Det første skridt er overtagelsen af nyhedslæseren Pulse. Ifølge en pressemeddelelse har LinkedIn betalt omkring en halv milliard kroner for Pulse. En tiendedel af dette beløb er betalt kontant, mens resten er aktier. Det menes, at Microsoft, Yahoo og flere andre også har været interesseret i at overtage nyhedslæseren.
Pulse har omkring 30 millioner brugere, som kan samle RSS-feeds og posteringer fra sociale netværk til deres eget personlige magasin. Tjenesten blev startet i 2010 af studerende fra Stanford-universitetet i Silicon Valley. Der er Pulse-apps til iOS og Android.
I et blogindlæg beskriver LinkedIn-produktchef Deep Nishar, hvordan det sociale netværk skal forvandles til en professionel medieplatform.
"Vi mener, at vi kan hjælpe alle professionelle med at tage mere intelligente forretnings-beslutninger ved at udnytte den erhvervsmæssige viden, der flyder gennem LinkedIn i form af nyheder, statusopdateringer, branchenyt, debatter, kommentarer og mere," skriver Deep Nishar.
LinkedIn fortæller også, at de forskellige Pulse-apps fortsat vil være tilgængelige, og der kommer indtil videre ingen ændringer for brugerne. Pulse-udviklerne skal fremover arbejde hos LinkedIn i Mountain View.
Karriere-portalen LinkedIn blev stiftet i 2003 og har omkring 200 millioner brugere.