Forbrugerorganisationer fra en række lande, herunder den danske Forbrugerstyrelse, sætter i tre dage fokus på svindel og vildledende løfter på internet.
Det sker i regi af International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN), som i år sætter lup på hjemmesider, der lover mere, end de kan holde. Det er sjette år i træk, at forbrugerorganisationerne går internet-sider efter i sømmene.
- Omfanget af internetbedrageri er voksende. Internettet er blevet et jagtterræn for svindlere over hele verden, der forsøger at udnytte de internatonale grænser til at undgå at blive opdaget, siger forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen.
Eksempler kan være hjemmearbejds-tilbud med urealistiske indtjeningsløfter og høje startgebyrer.
I Danmark tog en række jurister i Forbrugerstyrelsen i går en surf-tur rundt på internet for at se på danske sider med tvivlsomme tilbud.
Jurist Marlene Winther fortæller, at man har indberettet otte virksomheder med danske websider til ICPEN.
- Det var ikke overvældende, hvad vi fandt. De fleste, som vi har indberettet- går på pyramide-spil-lignende markedsføringsstrukturer. Men vi gik ikke i dybden, og vi ved derfor ikke med sikkerhed, at det, der bliver lovet, ikke holder, siger hun.
Fobrugerstyrelsen skal nu vurdere, om der skal skrides ind over for de danske virksomheder, som blev fundet ved "net-razziaen".
Samtidig kan man, hvis man mener at have været udsat forsøg på svindel eller vildledning på nettet, indberette synderen til webstedet Econsumer, som drives af 17 lande, herunder Danmark. Her kan man desuden få gode råd - dog ikke på dansk - om, hvordan man sikrer sig mod at blive narret på nettet.
Relevant link