Ifølge en ny undersøgelse fra Adobe har tablet-pc'er nu overhalet smartphones på nettet. Det viser en analyse af 100 mia. besøg på websider i USA, Europa og Asien. Tablet-pc'er genererer nu 8 pct. af trafikken på nettet, mens smartphones repræsenterer 7 pct. Resten kommer fra almindelige computere.
Adobe fortæller også, at forbrugerne i gennemsnit besøger 70 pct. flere websider, når de hiver tablet-pc'en frem, i forhold til smartphonen.
Det kan skyldes, at tablet-pc'en giver en bedre weboplevelse end smartphones. En tablet har typisk en skærmstørrelse på 9,7 tommer eller mere, mens de fleste smartphones har en skærm på mindre end fem tommer.
"Samtidig sidder mange efter arbejde med tablet-pc'en i sofaen og har dermed bedre tid til at surfe på nettet, end når man tjekker sin smartphone på farten," siger Malin Bodolla, marketingchef for Adobe Digital Marketing i Norden.
Allerede sidste år blev det forudsagt, at tablet-pc'er ville overhale smartphones i 2013. Faktisk blev tablet-trafikken fordoblet i 2012, og denne tendens forventes at fortsætte i dette år.
Det skal sammenlignes med, at den første rigtige tablet-pc - iPad'en - først kom på markedet for tre år siden. Den første iPhone kom i 2007.
En af de interessante tendenser i undersøgelsen er, at besøgende i webshops køber for 54 pct. mere, når de shopper med en tablet-pc, end når de bruger en smartphone. De køber også for 19 pct. mere end dem, der bruger en normal pc.
I julesæsonen var det 13,5 pct. af alle online-transaktioner, der blev gennemført med en tablet-pc.
"Man tjekker måske bankkontoen på sin smartphone, men når man shopper efter større ting som en ny sofa eller bil, vil mange bruge deres tablet-pc," siger Malin Bodolla.
Hun henviser til, at tablet-brugerne stiller større krav end smartphone-brugere til websidens design.
I Storbritannien er forskellen mellem smartphones og tablet-pc'er størst. Her er det 12,2 pct. af trafikken, der går til tablet-enheder, mens smartphones kun står for 7,4 pct.