Mens vi tilbringer stadig mere tid i den digitale verden, bliver den tid, hvor vi ikke sidder foran skærmen, stadig mere værdifuld - den tid vi tilbringer med rigtige mennesker og rigtige ting. Det analoge, fysiske er blevet et hit igen.
Denne trend er også et tema på den store South by Southwest konference i Texas, hvor analysefirmaet JWT Intelligence kunne fremlægge sin nye rapport med den betegnende overskrift "Embracing Analog: Why Physical is Hot".
"Det betyder ikke, at vi siger farvel til den digitale verden. Slet ikke. Men efterhånden som vi køber flere apps, e-bøger og downloads, og digitale skærme bliver vores foretrukne grænseflade til verden, er der også en trend, hvor vi søger fysiske genstande og oplevelser," hedder det i rapporten.
Den digitale teknologi er hurtig, nem og billig, men mange savner alligevel de følelsesmæssige aspekter af den gamle verden. Det kan være duften af en ny bog eller oplevelsen af at bladre i et album med falmede billeder.
Bygger bro mellem digital og analog
En tredjedel af de adspurgte i en ny rundspørge i USA svarer, at de savner gamle medier som vinylplader og fotoalbum, og 61 pct. siger, at de nu sætter større pris på de ting, der ikke bliver brugt så meget længere, som pladespillere og analoge kameraer.
Det kan også ses hos mange af de firmaer, der viser deres produkter på South by Southwest. En del af produkterne forsøger netop at bygge bro mellem den digitale og analoge verden. Den nye Vinyl Recorder fra tyske Tangible Formats forvandler en digital lydoptagelse til en vinylplade. Så er der Guppy, hvor man kan printe billeder fra Instagram.
Google viser også sin databrille Google Glass, der blander digitalt indhold med den virkelige verden - og dermed gør det muligt at tage ud i den rigtige verden uden at slippe computeren.
"Det er en modtrend i den digitale æra og en reaktion på, at så mange fysiske ting er gået i opløsning og forvandlet til immaterielle formater. Forbrugerne ser ikke nogen modsætning mellem dette og deres teknologisk-centrerede livsstil: faktisk er det sådan, at jo mere teknologi de har i deres liv, jo stærkere er trangen til at opleve den direkte modpol," skriver analysefirmaet.
Romantisk syn på den gamle verden
Det er altså helt naturligt for de såkaldte "millenials" - det er folk mellem 18 og 35 år - at fylde deres mp3-afspiller med digital musik samtidig med, at de stiller plader i reolen. De elsker gammel teknik og ting, der ser brugt ud. Ting, der har en sjæl - og dermed er det modsatte af de klinisk rene, perfekt designede produkter som fylder hylderne i den lokale Apple Store.
Der er også en generel tendens til at se med nostalgiske, romantiske briller på den gamle analoge verden. De fleste adspurgte vil stadig hellere have en fysisk end en digital gave.
De leder efter autenticitet og små fejl - alt det, der gør en ting til noget unikt. En digital bog er fuldstændig identisk med alle andre bøger. En fysisk bog har pletter og æselsører, og selvom den bliver slidt, så mener de fleste adspurgte alligevel, at den er mere holdbar end en digital bog. Tre ud af fire svarer, at de elsker papirbogens duft og den fysiske oplevelse når de bladrer gennem siderne.
Genbrug er hot
En anden trend er at genbruge gamle analoge ting på nye måder. Rapporten kalder dette for "upcycling". Det kan være bøger, der bliver brugt som dekorative genstande i hjemmet eller på kontoret - den gode gamle "coffee table" bog forsvinder nok ikke lige med det samme. Nu skal bøgerne også sælges på deres udseende. Men det kan også være docking-stationer til iPhone i vintage-look eller andre ting, der kombinerer det gamle og nye.
Mange fysiske ting vil alligevel forsvinde i den kommende tid - helt eller delvis. De adspurgte i undersøgelsen nævner kontanter, fysisk post, trykte magasiner og ure blandt de ting, som vil blive savnet mest.
JWT Intelligence har også et godt råd til alle dem, der laver digitale produkter: De bør forsøge at genskabe de små fejl og variationer, der kendetegner fysiske ting.
Læs hele rapporten om den analoge verdens renæssance.