Den amerikanske netværksproducent Juniper Networks køber sikkerhedsfirmaet Netscreen Technologies for aktier til en værdi af 23 milliarder kroner.
Købet skal give Juniper flere muskler på markedet for at salg af netværksudstyr, hvor hovedkonkurrenten er Cisco.
Med købet af Netscreen, der fremstiller sikkerhedssoftware til netværk, håber Juniper, at selskabet vil lande flere kunder blandt store virksomheder. Her står Netscreen nemlig stærkt, hvorimod Juniper primært har kunder blandt internetudbydere og i forsvarsindustrien.
De to selskaber vil kombinere deres teknologier, så de sammen kan tilbyde kunderne sikkerhedssoftware og netværksudstyr i samme produkt.
- Fremtiden handler ikke så meget om fokus på specifikke markeder. Den handler mere om at sikre kvalitet og sikkerhed i data hele vejen fra kilde til modtager, siger Scott Kriens, administrerende direktør for Juniper.
Når netværksproducenten overtager Netscreen, flytter sikkerhedsfirmaets 900 ansatte ind til Junipers 1.600 ansatte i en ny afdeling for sikkerhedsprodukter.
Analytiker: Orme fører til opkøb
Richard Stiennon, der står i spidsen for analysegruppen Gartners netværks-afdeling, mener, at opkøbet skal kædes sammen med den seneste tids udbrud af orme-epidemier på internettet.
- I lang tid var netværk åbne for alting. Takket være orme og hackere bliver nettet nu meget mindre tilgængeligt end tidligere, hvilket betyder, at der bliver lige så meget brug for firewalls som for routere. Derfor er det naturligt, at en ledende router-producent og et netværks-sikkerhedsfirma finder sammen, siger han.
Richard Stiennon mener, at handlen sender en besked til den ledende netværksproducent på markedet, Cisco.
- Dette vil tvinge Cisco til at vågne op. Cisco bliver nu nødt til at forholde sig til, at det ikke selv har en af markedets førende firewalls indbygget i produktet, siger han.
Handlen forventes endeligt afsluttet i 2. kvartal i år. Den skal godkendes af aktionærerne i begge selskaber.