TDC tog fløjlshandskerne af i kampen mod spammere, hackere og internet-orme, da teleselskabet 1. februar smækkede private bredbåndskunders kommunikationsport 25 i.
- Vi lukker porten, fordi vi dagligt modtager tusindvis af klager fra kunder, der får besked om, at de spreder spam og virus via deres bredbåndsforbindelser, siger Per B. Hansen, sikkerhedschef for TDC Erhverv.
Ifølge TDC står mange privatkunders bredbåndsforbindelser pivåbne for hackerangreb, spam-misbrug og virus, da forbindelserne ikke er beskyttet af eksempelvis firewalls.
- Derfor måtte vi gøre noget, da intetanende kunders bredbåndsforbindelser tit misbruges. Nu blokerer vi effektivt for trojanske heste, spam og internet-orme, der spreder sig ved at installere egne mailservere hos bredbåndskunderne, siger han.
Det betyder i praksis, at det fremover bliver sværere for eksempelvis Mydoom-ormen at sprede sig via bredbåndskundernes pc'er.
Den spreder sig nemlig ved at installere en SMTP-postserver på den inficerede pc. Ormen indsamler e-mail-adresser på harddisken. Dernæst sender den kopier af sig selv til de adresser, den har indsamlet. Hvis brugeren klikker på den vedhæftede fil, vil ormen installere sig.
- Det er lige nøjagtig sådan et spredningsmønster, som lukningen af port 25 er med til at sætte en stopper for, siger Per B. Hansen.
Brug TDC's egen mailserver
Lukningen af port 25 blokerer for, at bredbåndskunderne kan benytte deres private mailservere. De skal i stedet bruge TDC's server.
- Vi tvinger ikke kunderne til at bruge os som udbyder. På vores hjemmeside kan de hente en programlinje, der gør det muligt for dem at bruge deres egen mailserver fremover. Vi skal bare bruges som smarthost, siger sikkerhedschefen.
Ifølge Per B. Hansen vil de fleste bredbåndskunder ikke umiddelbart opdage, at port 25 er blevet blokeret, da langt de fleste bruger standardopsætningen, der anvender TDC's egen mailserver.
- Det her er et eksempel på, at vi går ind og tager et centralt initiativ som internetudbyder, der skal sætte en stopper for spredningen af dårligdomme som virus og spam. Alternativt kunne vi bruge 20 millioner kroner på centralt sikkerhedssoftware, men det her er uhyre effektivt, siger han.
Han oplyser, at TDC fik ideen til lukningen af porten fra datterselskabet Dansk Kabel TV, der har kørt med en lignende port-lukning i et stykke tid.
- Antallet af klager er faldet drastisk, fortæller Per B. Hansen.
Relevant link