Bag titlen på Thomas Wolfgang Beeses visitkort, usability consultant, gemmer der sig en universitetsuddannet kommunikatør, der lever af at give virksomheder gode råd, når de går i luften med nye hjemmesider eller it-systemer.
Usability consultant var et buzzword i dotcom-dagene, da danskeren Jakob Nielsen slog sit navn fast som usability-bevægelsens Godfather. På dansk vil vi vel kalde ham noget i retning af brugervenligheds-konsulent.
Thomas Beese nærer ikke uforbeholden respekt for Jakob Nielsen, men bruger alligvel hans teser som udgangspunkt. Han anser ham for at være for fundamentalistisk.
Han ved godt, at mange har svært ved at se formålet med at bruge penge på en brugervenligheds-konsulent som ham.
- Jeg ved, hvad de fleste tænker: Hvad skal vi dog bruge en usability-konsulent til? Er det ikke bare spild af penge, spørger han.
- Nej, jeg mener tværtimod, at usability er en meget vigtig milepæl i ethvert it-projekt på vej mod at skabe en sund forretning på internettet, svarer Thomas Beese selv.
Fra langbordet i et af de gamle kanonbådehuse på Holmen i København forklarer han, hvorfor man skal hive pengepungen op af lommen og investere i brugervenlighed.
- Det handler blandt andet om at sikre virksomhedernes investering. Det nytter jo ikke noget, at man har et godt programmeret system med en flot brugergrænseflade, hvis slutbrugeren ikke kan finde ud af at bruge det, siger han.
Thomas Beese kommer med et eksempel fra hverdagen, hvor en virksomhed ikke kunne forstå, hvorfor besøgende på hjemmesiden ikke ville klikke sig ind på en central funktion.
- Det viste sig, at den knap, man skulle trykke på, var rød. Det tænker man ikke lige over, men det er meget svært at få folk til at klikke på røde knapper, da det intutivt bliver opfattet som et stoptegn, siger han.
For at forhindre sådanne fadæser, kommer Thomas Beese på banen med forskellige brugervenligheds-tests, når en ny hjemmeside kreeres.
- Meget af mit arbejde består af tests. Jeg er med i foranalysen, hvor vi fastlægger koncept og målgruppe for nye hjemmesider eller it-systemer, siger han.
Når konceptet er fastlagt, og de første systemer er klar til test, så udsætter Thomas Beese slutbrugerne for usability-prøver, hvor de bliver bedt om at løse forskellige opgaver på den nye hjemmeside eller i det nye system.
Alt dette sker under skarp overvågning, hvor han noterer og følger med i testpersonernes løsning af opgaverne. For at være sikker på, at han ikke går glip af noget, bliver hele seancen videofilmet.
- Det er en længere proces, hvor jeg analyserer og sammenligner forskellige brugeres testresultater. Hvis eksempelvis flere af brugerne har svært ved at finde det rigtige telefonnummer i systemet, så er det tegn på, at der skal laves noget om, siger han.
Thomas Beese har netop været i Middelfart, hvor han sammen med to kolleger mødtes med repræsentanter for en større kunde, der skal udvikle et nyt system til brug i afdelinger landet over.
- Her skal vi til at starte med finde ud af, hvem der er målgruppen. I dette tilfælde er det medarbejderne, der i det nye system får en portal med både interne og eksterne informationer frem på skærmen, når kunderne kommer ind til en samtale, siger han.
Han arbejder til dagligt tæt sammen med designere, programmører og tekstforfattere. Deres kompetencer overlapper hinanden, og Thomas Beese tøver ikke med at sammenligne arbejdsformen med reklamebranchen.
- Jeg fungerer lidt som en tovholder, der skal sørge for, at vi både får det flotte design, de gode tekster og den rigtige programmering. Men hvor de andre fokuserer på deres områder, ser jeg altid på projektet med slutbrugernes øjne, fortæller han.
Computerworld Online sætter i en artikelserie fokus på, hvilke funktioner der gemmer sig bag it-folks visitkort.