I fjerde kvartal af 2003 blev der langet mere end dobbelt så mange lommecomputere over disken som i samme kvartal året før. Det viser en analyse fra selskabet Canalys.
Fra et salg på magre 12.800 enheder i fjerde kvartal 2002 nåede salget op på 27.000 i samme periode sidste år.
I analysevirksomheden IDC nikker analytiker Anders Elbak genkendende til tallene.
- Markedet er absolut kommet i gang. Det handler blandt andet om, at der nu er adgang via trådløse netværk og hotspots, og at netværksadgangen nu er indbygget i de håndholdte pc'er, siger han.
Én aktør har sat sig solidt på markedet herhjemme. Ifølge opgørelsen fra Canalys stod der Hewlett-Packard på næsten ni ud af 10 af lommecomputerne herhjemme.
Dermed er Danmark det land i Europa, hvor HP har den største andel af markedet for håndholdte pc'er med 87 procent, viser Canalys' tal.
Markedet for salg af håndholdte har vist markante stigninger i det forgangne år. Canalys sætter fremgangen til 39 procent på det europæiske marked.
HP har på europæisk plan øget sin markedsandel fra 19,1 procent til 32,9. Den store taber blev Palm, som raslede fra at sidde på næsten halvdelen af markedet til nu kun en fjerdedel.
Samtidig kan de mindre kendte aktører godt konkurrere med giganterne, viser Canalys' tal.
Producenten Medion, der har slået sig op på at sælge gennem Aldi, har eksempelvis på kun et år tilranet sig en trejdeplads på det europæiske marked med andel på 11 procent. Konkurrenterne HP, Palm og Sony stod tilsammen for 64 procent af salget i 2003. Året før var deres markedsandel over 77 procent.