Da Danmarks store borgerportal, Borger.dk, i sidste uge gik ned to dage i træk, skyldtes det et rekordstort rykind.
Det fortæller kontorchef Jimmy Kevin Pedersen fra Digitaliseringsstyrelsen.
"Vi havde i den første uge af 2013 omkring 400.000 besøgende mod normalt 300.000 på en uge," siger han og erkender, at det ikke er godt nok, at hjemmesiden brager ned trods den positive udvikling for sitet.
Og slet ikke efter, at Folketings-politikerne har besluttet, at danskerne fremover skal betjene sig selv på netop Borger.dk frem for at besøge borgerservicecentre og ringe til kommunerne med henblik på at spare en milliard kroner fremme i 2015.
"Kapaciteten skal naturligvis tilpasses de stigende besøgsmængder, så lige nu er vi gået i gang med at finde den rette balance mellem økonomi og kapacitet," siger Jimmy Kevin Pedersen.
I gang med analyserne
Udover det rekordstore antal besøgende, peger Jimmy Kevin Pedersen på, at nedbruddet kan skyldes, at sitet midt i 2012 blev opgraderet fra Microsoft Sharepoint 2007 til 2010.
Nogenlunde samtidig blev hjemmesiden også redesignet for at gøre den mere selvbetjeningsvenlig.
"Lige nu står vi over for en optimeringsøvelse med det redesignede site, så vi får tilpas kapacitet for pengene," lyder det fra Jimmy Kevin Pedersen.
Mere CPU og RAM
Ved sidste uges nedbrud onsdag og torsdag satte Borger.dk-leverandøren NNIT ekstra RAM og CPU'er ind torsdag, hvilket stabiliserede sitet.
Jimmy Kevin Pedersen vil på nuværende tidspunkt ikke sætte beløbsstørrelser på, når det gælder om at sikre en klippefast drift i fremtiden.
"Vi havde en forventning om, at vi havde kapacitet nok, men nu må vi altså til at kigge på en mere fremtidssikker løsninger," forklarer han og påpeger, at det forestående analysearbejde med hensyn til at sikre Borger.dk mod nedbrud på grund af overbelastning vil tage en uges tid.