Hvis du har åbnet din indbakke de seneste uger, har du sikkert set en invitation til det sociale netværk Skillpages fra en af dine venner eller forretningsforbindelser.
Men invitationen er ikke et tegn på, at dine venner har forelsket sig hovedkulds i endnu et socialt netværk.
Skillpages anvender nemlig en agressiv rekrutterings-facon, hvor mange brugere ikke lægger mærke til, at de spammer hele deres vennekreds, når de selv giver tjenesten en testkørsel. En måde som mange nye internettjenester gennem tiden har benyttet sig af. En lignende tjeneste BranchOut har anvendt Facebook til at sprede sig hurtigt - uden nødvendigvis at bringe nye funktioner på banen.
Men tiden er måske løbet fra den fikse facon.
"Jeg tror, Skillpages lidt har undervurderet, hvor meget vi taler sammen på sociale medier i 2012. For fem år siden kunne man måske lave det her trick, fordi vi ikke talte nok sammen, og så kunne Skillpages vokse ret eksplosivt, fordi brugerne ikke talte sammen om netværket, og hvad det er. De har undervurderet, at de ødelægger deres eget ry og folks lyst til at bruge dem," siger foredragsholder Thomas Bigum til DR.dk.
Spændende tjeneste
Skillpages har allerede indfanget i underkanten af 10 millioner bruger. Spørgsmålet er så, hvor mange der bliver hængende, når de finder ud af, at de har været brugt som levende reklamesøjler.
Og derfor er den agressive rekruttering måske en hæmsko - for tjenesten indeholder nogle nyskabelser, der kunne udfordre den naturlige konkurrent i LinkedIn. Skillpages forsøger at opdele sine brugere i en anden måde omkring deres kvalifikationer, så det er nemmere at søge efter personer med de evner, man som arbejdsgiver leder efter.
Thomas Bigum har skrevet mere om Skillpages på sin egen hjemmeside.