Socialdemokratiets it- og teleordfører, Trine Bramsen, skabte i sidste uge overskrifter med sit forslag om at forbyde lyd, der afspilles, uden at man har klikket på "play" i bannerreklamer.
Men der er ikke brug for forbud, mener brancheforeningen Danske Medier. Der findes allerede velfungerende regler, og et forbud kan ende med at spænde økonomisk ben for hjemmesider og annoncører, lyder argumentet.
Trine Bramsen mener, at larmende reklamer er så forstyrrende, at der bør lovgives om dem, ligesom der er regler for, hvordan reklamer udformes i det offentlige rum.
Men Danske Medier mener, at de branchestandarder, som har eksisteret siden 2004, holder de værste reklamer fra døren.
Branchestandarderne aftalt mellem medier og annoncører anbefaler, at der bør være en tydelig start- og stop-knap i et banner med lyd. Branchen accepterer, at lyd startes blot ved mouse over, men at lyden i så fald først bør afspilles, ét sekund efter at man har ført musen hen over banneret, og at den skal standse straks, når man fjerner musen fra bannerannoncen.
"Bannerannoncer er den væsentligste indtægtskilde for netmedierne, og lyd er en del af mange annoncer. Hvis man skulle finde på at forbyde brug af lyd, vil det kunne få konsekvenser for mediernes annonceindtægter, da det kan presse priserne. Og dét på et annoncemarked, der i forvejen er meget presset," siger Morten Helveg Petersen, viceadministrerende direktør i Danske Medier, i en pressemeddelelse.
"Skru selv ned for lyden"
Men it- og teleordføreren vil have branchen til at droppe lyd i reklamer fuldstændig.
"Jeg så langt hellere, at branchen selv lod være med at bruge disse dybt generende reklamer, hvor man ikke selv aktivt aktiverer lyd. Så ville vi undgå at skulle tage politisk aktion på dette produktivitetsnedsættende reklameindslag på vores computere," siger Trine Bramsen (S) til ComON.
Hun ser ikke et konkurrenceforvridende aspekt i at have retningslinjer for lyd, der kun gælder i Danmark.
"Jeg har nu rejst ideen over for de øvrige regeringspartier, der er positive. Vi skal dog under alle omstændigheder have det teknisk og juridisk vurderet, før det bliver et reelt lovforslag. Der vil det konkurrencemæssige element naturligvis også indgå," siger hun.
Debattøren Henrik Dahl mener ikke, at det er en politisk opgave at skabe ro i bannerannoncer. Han skriver sarkastisk i Berlingske, at Trine Bramsen og andre, der lader sig irritere over lyden, skal vide, at alle computere er udstyret med en volumenknap, som kan skrues op og ned.