Nok lykkedes det ikke indiske Tata Consulting Group (TCS) at købe SAS IT Group, men selv uden et opkøb har selskabet godt fat i det danske it-marked.
TCS har i 14 år løst opgaver for danske virksomheder fra Sønderborg til København og har løbende 50 til 60 konsulenter udstationeret her i landet.
Blandt kunderne findes nogle af de største og mest kendte virksomheder i Danmark. Navne som Grundfos, Novo Nordisk, Velux, Ecco, Danfoss, Sonofon og Post Danmark.
De får løst deres opgaver af indisk arbejdskraft, som TCS sørger for at sende til landet og indkvartere. Der er ingen danske it-konsulenter på lønningslisten.
- Vi har været her i lang tid, og vi kender det her marked, siger regionschef Brijesh Kumar Singh, hvis ansvarsområde er Danmark, Norge og Island.
Men selv om TCS har levet en forholdsvis upåagtet tilværelse i det danske it-landskab, har selskabet ambitioner om meget mere.
Vækst via opkøb
TCS har en erklæret målsætning om at ligge i top 10 blandt verdens største it-konsulenthuse i 2010.
Selv om selskabet vokser med 40 procent om året, er der stadig et stykke til målet, så opkøb - også i Danmark - overvejes løbende.
Fakta om TCS Group TCS Group er en del af Indiens største privatejede selskab, Tata Group, et familieimperium, som blev etableret i 1868 og spænder fra te-produktion over luftfart til it-ydelser. Tata Group beskæftiger over en kvart million mennesker på verdensplan. Tatas it-selskab, TCS, blev stiftet i 1968. I 1997 beskæftigede TCS 9.000 mennesker. I marts sidste år var tallet vokset til 24.000. Omsætningen er fordoblet hvert andet år og vækstraten ligger omkring de 40 procent. Selskabet omsatte for 6,4 milliarder kroner i sidste regnskabsår. TCS Group har 100 afdelinger i 32 lande. Der er 11 udviklingsafdelinger alene i Indien og otte i USA. |
- Vi vil have danske ansatte og et stærkere engagement her. Hvis vi skal vokse i dette marked, skal vi have danske konsulenter, for på visse dele af visse projekter kan sproget godt være en udfordring, siger han.
Outsourcing som del-element
TCS spænder over hele spektret af konsulentydelser - fra planlægning til implementering og drift af system-arkitektur, applikationsudvikling, e-businessplatforme, ERP-løsninger og sikkerheds-systemer - for bare at nævne nogle områder.
En stor del af opgaverne leveres af cirka 50 til 60 indiske konsulenter, der hentes til Danmark fra selskabets "konsulentbase" i Indien til de specifikke opgaver, og dernæst rejser hjem igen.
Men cirka halvdelen af selskabets danske opgaver løses fra Indien. Det gælder eksempelvis for Post Danmark, der sidste år overlod konverteringen af en række it-platforme til TCS' indiske medarbejdere.
- Det sparer en masse penge for kunderne, hvis marginer er blevet strammere. Så det er en god mulighed at have, siger Brijesh Singh. Han nævner også applikationsudvikling som et område, som virksomhederne typisk går med til at outsource.
Graden af outsourcing varierer stærkt - nogle gange er det kun få elementer, der varetages i Indien, mens andre projekter helt er lagt i indiske hænder.
Sproget ingen hindring
Brijesh Singh mener samtidig, at de største danske virksomheder i stigende grad er så internationaliserede, at dansk sprogkundskaber ikke er en væsentlig faktor, når man ser på samarbejdspartnere.
- Vores kunder hyrer os, fordi vi leverer en kvalitetsservice, og vi kan hjælpe dem med at fokusere på deres forretning, siger Brijesh Singh.
Han forklarer, at engelsk er arbejdssproget i de fleste større virksomheder i det enorme land, hvor borgerne officielt taler 14 forskellige sprog.
Heller ikke arbejdstilladelser volder de store problemer, selv efter de seneste års stramninger af den danske udlændingepolitik, fortæller Brijesh Singh. TCS får stadig den nødvendige arbejdskraft ind til danske opgaver.
- Godt nok er reglerne blevet strammere, men vi forstår godt, at de skal håndhæves. Vi ser positivt på det, siger han.