IBM siger nu farvel til sit kendte Lotus-brand og vil fremover kun bruge sit eget navn sammen med produkter som Notes og Domino. Den kommende offentlige beta af Notes/Domino 9.0 Social Edition bliver den første, som ikke længere bærer Lotus-navnet. Det melder eWeek.
Det kan lyde som en banal navneændring, men det er tale om lidt af en historisk beslutning i it-branchen. Lotus har eksisteret siden 1982, da Lotus Development blev stiftet i Massachusetts. Det berømte regneark Lotus 1-2-3 kom i 1983.
IBM købte Lotus for omkring 20 mia. kr. i 1995, og man var især interesseret i ét bestemt produkt: Lotus Notes. Den populære groupware-løsning var udviklet hos Ray Ozzie's Iris Associates. Han blev senere ansat som teknologichef hos Microsoft.
"Efterhånden som social software begynder at dominere markedet for samarbejds-værktøjer, skal Lotus følge med. Det handler ikke om, at IBM dropper et brand, men om at styrke porteføljen og opfylde kundernes behov," siger en talsmand til eWeek.
Lotus er også kendt som en pioner, når det gælder om at føre retssager mod konkurrenter, der anklages for at have kopieret programmernes "look and feel". Både Paperback Software, Borland og Mosaic blev anklaget for at kopieret brugerfladen fra Lotus 1-2-3.
Firmaet har også et omdømme for at understøtte innovation og nye ideer, både tekniske og kulturelle; i 1992 var Lotus en af de første store virksomheder i USA, der gav homoseksuelle par de samme rettigheder som heteroseksuelle.
Lotus er et af de mest kendte og beundrede brands i it-branchen, men det er trods alt ikke så stærkt som IBM-navnet.
"Det er et historisk øjeblik, slutningen af en æra for et historisk brand i det 20. århundrede. IBM har forberedt udfasningen af navnet i flere år. Men glem ikke at Lotus allerede har genopfundet sig selv, dengang man gik fra regneark til groupware, den første rigtige sociale applikation - hvis du ser bort fra e-mail," siger analytikeren Tony Baer hos Ovum.
Han tilføjer, at gruppearbejde ikke længere er en selvstændig applikation, men en funktion der er bygget ind i apps, enheder, messaging-software og sociale netværk. Man kan sige, at Lotus har sejret sig selv ihjel.
Men der gik altså 17 år efter IBM's køb af Lotus, før man valgte at droppe navnet. IBM holder stadig sine årlige Lotusphere-brugerkonferencer, og der er allerede inviteret til den 20. Lotusphere, der holdes i januar. Men den har også fået et nyt navn - IBM Connect.